NOS NieuwsAangepast

Niet-essentiële winkels alleen open als pakketpunt: 'Druppel op gloeiende plaat'

Door de huidige lockdown hebben niet-essentiële winkels hun deuren moeten sluiten. Maar als postpunten mogen ze hun deuren wel openhouden. Met de feestdagen voor de deur hebben zij, net als de postbezorgers, het nu vooral druk met pakketjes.

Winkeliersbranchevereniging INretail hield een enquête onder ruim duizend van haar leden, waaruit blijkt dat 83 procent van de ondernemers bezorgd is over de impact van de lockdown op het voortbestaan van hun onderneming. Voor het tweede jaar op een rij moeten de winkels vlak voor de feestdagen dicht. Volgens INretail leidt dat bij ondernemers tot onbegrip, woede en wanhoop.

Feestdagen zijn belangrijk

Sommige winkels proberen een deel van hun omzetverlies te compenseren door een pakketpunt te zijn. Zoals de Blaricumsche Boekhandel, die een DHL-pakketpunt is. Klanten mogen alleen pakketjes komen halen, maar geen producten uit de winkel.

"Hier word je wel heel moe van als ondernemer. Je mag alleen van te voren bellen en het komen afhalen", zegt bedrijfsleider Sandra van Holst. "Het is een grote domper in deze weken, en de feestdagen zijn zeer belangrijke dagen voor ons."

De voorraad was net weer op peil gebracht, maar Van Holst vreest dat die blijft liggen. "Het zou leuk zijn als iedereen bestelt bij hun lokale boekhandel en niet bij een grote webwinkel, bijna alle boekhandels hebben tegenwoordig een eigen website."

Het afhaalpunt brengt volgens Van Holst weinig voordelen: "We krijgen er wel een vergoeding voor, en die verdubbelen ze ook in deze tijd, maar het is een druppel op de gloeiende plaat. Vandaag hebben we tien pakketjes binnen gekregen, en daarvoor ben je wel de hele dag open en aanwezig. We zijn tegenwoordig meer administratief medewerker dan boekenverkopers."

Dubbele aantal pakketten

Een klant is in ieder geval wel blij met de service van de boekhandel. Hij verkoopt borrelpakketten die samengesteld zijn met producten van lokale ondernemers. "We merken dat de kerstborrels weer digitaal gaan, dus bij ons is het sinds de vorige persconferentie weer drukker."

Dat merken ze ook bij PostNL. Op een normale dag worden er in Nederland door hen zo'n 1,1 miljoen pakketten bezorgd, tijdens de feestdagen wordt dat aantal bijna verdubbeld. De bezorgtijden zijn daarom verruimd en het aantal bezorgers is met 1500 man uitgebreid.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl