Max Verstappen en Christian Horner vieren de wereldtitel van de Nederlander in de Formule 1
NOS Sport

Discussie over Formule 1-regels: 'Situatie opgelost op meest sportieve manier'

"No Michael, no no Michael, that was so not right." Mercedes-teambaas Toto Wolff kon zijn wanhoop in de slotronde van de Grand Prix van Abu Dhabi over de boordradio richting wedstrijdleider Michael Masi niet verbloemen.

Wolff voelde dat zijn pupil Lewis Hamilton de strijd om de wereldtitel aan het verliezen was. En daar speelde Masi met zijn beslissingen een belangrijke rol in. De in maart 2019 aangetreden racedirecteur van de Formule 1 wilde het WK niet eindigen met een optocht achter de safety car, maar strijdend. Met alle gevolgen van dien.

Mercedes-baas Toto Wolff

Max Verstappen greep het buitenkansje aan en passeerde zijn rivaal en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in bocht 5 van de laatste ronde. Bij Mercedes sloegen op dat moment in de paddock alle stoppen door. De woede over het slot van het Formule 1-seizoen resulteerde in twee protesten, die uiteindelijk beide werden afgewezen door de verantwoordelijke stewards.

En nu? Accepteert Mercedes de uitkomst van de race en de protesten alsnog of gaat de renstal tot het gaatje in een poging gelijk te krijgen, zodat er alsnog een streep door de eerste wereldtitel van Verstappen kan en Hamilton een unieke achtste titel kan bijschrijven?

Mercedes gaat alles uit de kast halen om juridisch gelijk te krijgen.

Louis Dekker, Formule 1-volger van de NOS

De Duitse renstal tekende zondagavond een intentieverklaring om hoger beroep aan te tekenen tegen de verloren uitkomsten van de protesten. Dat moest binnen een uur, maar zet Mercedes de strijd voort?

Wat betekent die intentieverklaring?

Louis Dekker, Formule 1-verslaggever van de NOS: "Mercedes heeft vanaf zondagavond 96 uur (tot donderdagavond, red.) om die intentieverklaring om te zetten in een officieel beroep. Dat hoger beroep wordt dan afgehandeld door het internationale hof van beroep van de internationale automobielfederatie, de organiserende bond achter het WK."

Gaat Mercedes dat doen?

"Mercedes gaat alles uit de kast halen om juridisch gelijk te krijgen", zegt Dekker.

"Ze gaan bestuderen op welke gronden de protesten zijn afgewezen. Ik vrees dat we nog dagen en misschien wel weken moeten wachten tot alles klaar is. Al die procedures kosten tijd. Ik verwacht dat de top van de Formule 1 nog wel gaat bellen met Mercedes en zal zeggen: we hebben een geweldig seizoen gehad, laten we de sport niet verder in diskrediet brengen."

Werden de protesten van Mercedes terecht afgewezen?

Formule 1-steward Peter Oord, dit seizoen in die functie werkzaam bij de Grand Prix van Nederland het circuit van Zandvoort, in Langs de Lijn op NPO Radio 1: "Ik verwachtte niets van die protesten. Max ging achter de safety car fractioneel Hamilton voorbij, maar gaf die plek ruim op tijd weer terug."

"Met het besluit om de gedubbelde auto's te laten passeren, ben ik het ook eens. Masi is als racedirecteur minder gebonden aan de regels. Toen hij besloot dat het veilig was, heeft hij die situatie opgelost op de meest sportieve manier. Daar ben ik het in dit geval helemaal mee eens. De racedirecteur heeft de bevoegdheid zelf te beslissen in situaties met de safety car."

Masi was na afloop bij Mercedes de gebeten hond. Hij zou verkeerde beslissingen hebben genomen...

"Dit is een kwestie van regels die heel multi-interpretabel zijn", zegt Dekker. "Als je gaat kijken hoe je de regels moet interpreteren, graaf je je eigen graf. Helemaal als je in een apotheose zit van 22 races, negen maanden racen en je moet in de laatste ronde van een seizoen een besluit nemen."

Dekker vervolgt: "Iedere ronde denk je: weer een ronde gewacht. Het besluit wordt alleen maar moeilijker. Hij heeft een ervaren team om zich heen. Aan onervarenheid heeft het niet gelegen."

Damon Hill, voormalig F1-coureur en wereldkampioen in 1996: "Hij is de racedirecteur en bevoegd deze ad-hoc-beslissingen te nemen."

Jenson Button, voormalig F1-coureur en wereldkampioen in 2009: "Masi wil de coureurs laten racen, hij wilde niet het WK beslissen. Het is tricky, maar we zagen uiteindelijk een race. Er zullen er zondag maar weinig mensen in zijn schoenen hebben willen staan."

Michael Masi, sinds 2019 wedstrijdleider bij de FIA

Had het anders opgelost kunnen worden?

Dekker: "We hebben deze situatie eerder dit jaar meegemaakt in Baku, na een klapband van nota bene Max Verstappen in leidende positie."

"De race werd een tijdje stilgelegd. Daarna volgde de rode vlag en uiteindelijk werden na overleg de laatste twee ronden uitgereden. Het was zondag ook simpel geweest om de race stil te leggen. Dat gebeurt doorgaans ook als er gevaar op de baan is. Is het weer veilig, dan ga je gewoon twee, drie of vier ronden door."

Loopt Mercedes het gevaar van imagoschade als het zich blijft verzetten tegen de afloop?

Frits van Amersfoort, in het verleden teambaas van het Formule 3-team met Verstappen: "Voor een groot merk als Mercedes is het natuurlijk even schrikken dat zo'n jonge Limburger ze de les komt lezen."

"Maar ik denk dat het (protest, red.) wel ophoudt. Ik denk dat Mercedes, als het dit doorzet, vanaf 2022 geen enkele nieuwe auto meer verkoopt in Nederland."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl