Max Verstappen viert zijn wereldtitel met Red Bull Racing Getty Images

Max Verstappen en zijn team Red Bull Racing kunnen opgelucht ademhalen. De protesten die Mercedes had aangetekend zijn door de wedstrijdleiding afgewezen en dus blijft de Nederlander wereldkampioen.

"Het was niet goed voor mijn hart", vertelde de Nederlander daarover zichtbaar opgelucht in een interview met de NOS.

De renstal van Lewis Hamilton stapte binnen dertig minuten na de zinderende ontknoping van het Formule 1-seizoen naar autosportfederatie FIA om protest aan te tekenen tegen de uitslag die stond na de Grand Prix van Abu Dhabi.

Artikelen 48.8 en 48.12

Verstappen won die allesbeslissende slotrace - en dus de wereldtitel - op knotsgekke wijze. De 24-jarige coureur snelde in de slotronde voorbij zijn directe concurrent Hamilton en eiste de wereldtitel op. Maar in de ogen van Mercedes waren even daarvoor artikelen 48.8 en 48.12 van de FIA geschonden.

Dat zat als volgt: vlak voordat de slotronde inging, was de safety car enkele rondes op de baan geweest vanwege een crash van Nicholas Latifi van Williams. Daarop maakte Verstappen een pitstop voor versere en snellere banden. Hamilton bleef op de baan.

Daardoor reden er vijf achterblijvers tussen Verstappen en Hamilton toen de Nederlander na zijn pitstop weer op de baan was gekomen. In de stand stonden Hamilton en Verstappen op één en twee, maar op de baan reden er coureurs tussen.

Het moment dat Verstappen over de finish komt, met op de achtergrond Hamilton Reuters

Kort voordat de safety car de baan zou verlaten - één ronde voor het einde - werden de al gelapte coureurs door de wedstrijdleiding voorbij de safety car gedirigeerd, zodat de strijd om de wereldtitel in de laatste ronde zou worden beslist. Met beide rivalen direct achter elkaar.

'Reglementen niet goed gevolgd'

Volgens het team van Hamilton had de raceleiding de reglementen niet goed gevolgd in de slotfase van de race. Volgens Mercedes schrijven de regels voor dat de safety car daarna nog een ronde op de baan had moeten blijven.

Het Duitse team pleitte ervoor om de klassering in de race na de voorlaatste ronde aan te houden voor de einduitslag. Hamilton reed toen nog voor Verstappen. "De stewards zijn van mening dat de race hierdoor met terugwerkende kracht zou worden ingekort en dat is niet gepast", staat in het oordeel. "Het protest wordt dan ook afgewezen."

Volgens de stewards heeft de wedstrijdleider, Michael Masi, de bevoegdheid om een safety car-situatie te controleren.

Kort daarvoor hadden de stewards ook het protest tegen een vermeende inhaalactie van Verstappen achter de safety car van tafel geveegd. Vlak voordat Hamilton als leider de race zou hervatten, zette Verstappen zijn neus zij aan zij aan die van de Brit en ogenschijnlijk was er een moment waarop zijn voorvleugel even die van Hamilton passeerde.

Volgens Mercedes werd toen regel 48.8 geschonden. Die schrijft voor dat auto's elkaar niet mogen passeren in een safety car-situatie.

De wedstrijdleiding achtte dat protest ontvankelijk. De stewards stelden dat "auto 33 (die van Verstappen, red.) op een gegeven moment, voor een zeer korte tijd, enigszins voor auto 44 (die van Hamilton, red.) bewoog, maar dat die niet voor auto 44 was toen de safety car-periode was beëindigd".

Mercedes in beroep?

Mercedes liet later op de avond weten een voornemen om in beroep te gaan tegen de beslissing van de wedstrijdleiding te hebben ingediend.

STER reclame