NS neemt afscheid van allereerste Sprinter, 'wiebeltreintje' zonder airco
De NS neemt na 46 jaar afscheid van de eerste Sprinter die in Nederland heeft gereden. De laatste trein van het type SGM, het Stadsgewestelijk Materieel, rijdt van Zwolle naar Utrecht. Daarna zal de trein naar het Spoorwegmuseum gaan. De NS gaat de materialen van de andere treinen hergebruiken.
Sinds 2018 rijden er nieuwe Sprinters door het land. Sindsdien nam de NS geleidelijk afscheid van de oude modellen. De laatste SGM-treinen reden de afgelopen maanden onder meer nog tussen Den Haag en Dordrecht en tussen Utrecht en Baarn. Dat waren zo'n 25 treinen.
Toilet en airco
In totaal had de NS 90 SGM-treinen. Ze zijn vooral bekend van de ramen die opengezet konden worden en de ongelijkvloerse instap. Ook hadden ze geen airco aan boord en sommige treinen ook geen toilet. De nieuwe Sprinters hebben dat wel.
NS-personeel kijkt met gemengde gevoelens naar het definitieve afscheid van de SGM-treinen. "De meeste collega's weten niet anders dan dat de SGM rijdt", zegt Alptekin Akdogan, lid van de ondernemingsraad van NS Reizigers. "Een aantal hebben de introductie nog meegemaakt, op de stadslijn in Zoetermeer."
Met het verdwijnen van de SGM's verdwijnt een stukje nostalgie, zeggen NS-medewerkers volgens Akdogan. "Want dit was de laatste echt mechanische trein. Alle nieuwe treinen zitten vol met elektronica", legt hij uit. "Met dit afscheid nemen we ook afscheid van al die mechaniek."
Aan de andere kant zegt hij dat machinisten en conducteurs ook blij zijn dat de oude Sprinters nu met pensioen gaan. "Het was een wiebeltreintje, een rammelbak, die nu ook helemaal op is. Hij had vaak last van ouderdomsstoringen die er niet uit te krijgen waren en hij kon ook niet hard. Met pijn en moeite kon hij maximaal 120 kilometer per uur."
Hergebruik
De vervoerder zegt het materieel van de oude SGM's zoveel mogelijk een tweede leven te geven. Herbruikbare onderdelen zullen bijvoorbeeld verwerkt worden in andere treintypes. Ook is bij een fietsenstalling van het station van Eindhoven gebruikgemaakt van 800 ramen die uit de SGM-treinen gedemonteerd zijn.