De sprinter met de donkerblauwe voorkant RTV Drenthe

Bij 28 onbeveiligde overwegen in het land zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen. De overwegen vormen een groter risico dan andere overwegen, omdat er geregeld zwaar en langzaam landbouwverkeer overheen rijdt.

De spoorwegovergangen kwamen naar voren in een onderzoek naar een ernstig treinongeluk vorig jaar bij Hooghalen, in Drenthe. Toen kwam een sprinter van NS in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. De treinmachinist kwam om het leven.

Om de situatie veiliger te maken, moeten bij twintig onbeveiligde overwegen de treinen minder hard rijden. Zeven zijn tijdelijk afgesloten of opgeheven. Bij één overweg moeten gebruikers het vooraf melden dat ze willen oversteken.

Naar aanleiding van het onderzoek worden ook de kleuren van zo'n 150 sprinters aangepast.

De treinen krijgen in plaats van een donkerblauw gekleurde baan aan de voorkant een gele kleur. Zo kun je de trein makkelijker zien aankomen.

De trein met de gele streep NS

Nieuwe sprinters die door de fabrikant worden geleverd, worden gelijk geproduceerd in de goede kleur.

RTV Drenthe sprak eerder met boeren die gebruikmaken van onbewaakte overwegen. Zij denken dat de nieuwe kleur echt verschil gaat maken. Volgens hen gaan de treinen met de donkerblauwe baan aan de voorkant makkelijk op in het landschap. "De koplopers met de grote gele voorkant zie je al van kilometers ver", zegt een melkveehouder uit Fluitenberg,

STER reclame