Nieuwe sprinter NS kampt met kinderziektes
De nieuwe sprinters van de NS kampen met kinderziekten. De treinen rijden sinds december, maar hebben veel storingen en vallen soms meerdere keren op een dag stil. Op de eerste trajecten waar de sprinters rijden, Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn, hebben ze daardoor geregeld vertraging. De NS bevestigt een bericht daarover in De Telegraaf.
Afgelopen vrijdag ging het acht keer mis waardoor 130 treinen vertraging opliepen, blijkt uit cijfers van ProRail. De gemiddelde punctualiteit op deze trajecten is dit jaar gezakt van 92 naar 82 procent, met uitschieters naar 64 procent op sommige dagen.
Directeur nieuw materieel van de NS, Roel Okhuijsen, zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat kinderziekten normaal zijn bij het introduceren van een nieuwe trein. "Daarbij gaan we uit van een minimale punctualiteit van 80 procent en we zijn heel tevreden met hoe het nu gaat, dat 87 procent wordt gehaald. Maar uiteraard is het streven 92 procent, zoals bij alle treinen." Hij erkent dat het vervelend is voor reizigers die er last van hebben.
Spaanse treinen
De NS heeft 206 treinen van dit type, Sprinters Nieuwe Generatie (SNG), besteld bij de Spaanse fabriek CAF. Tussen nu en eind 2022 komen ze gefaseerd in de dienstregeling.
Over de aanloopproblemen zegt Okhuijsen dat er een technische oorzaak aan ten grondslag kan liggen, maar dat ze ook te maken hebben met bijzondere situaties in de infrastructuur.
"Soms hebben we vier spanningsloze bruggen waar de trein even zonder stroom gaat. Dan moet je speciale handelingen uitvoeren waar de machinist aan moet wennen en dat kan een keer misgaan. Het is eigenlijk net als met een nieuwe auto: waar zitten precies alle knopjes."
Kwestie van dagen of weken
Wanneer de inwerkperiode voorbij is kan Okhuijsen niet precies zeggen, "maar het is een kwestie van dagen of weken".
Volgens belangenclub Voor Beter OV ligt het probleem bij de NS zelf. "Die laat er onervaren personeel op rijden. Reizigers zijn de dupe van bedienings- en softwarefouten", zegt voorzitter Rikus Spithorst in de krant. "Deze treinen zijn onvoldoende getest."
Dat spreekt Okhuijsen tegen. "We hebben al 600.000 kilometer gereden en zitten erbovenop om precies te kijken wat er allemaal gebeurt en met de leverancier technische dingen te verbeteren. En ook steken we er extra training en begeleiding in om te zien dat iedereen er goed mee kan omgaan."
Reizigersvereniging Rover maakt zich desondanks zorgen en heeft de NS om opheldering gevraagd. "De SNG-sprinters gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost", zegt directeur Freek Bos tegen De Telegraaf.
Correspondent Rop Zoutberg nam een kijkje in de Baskische treinenfabriek in Beasain, waar de nieuwe sprinters voor Nederland zijn gebouwd: