Een café in de binnenstad van Breda ruimt de oranje versiering op
NOS Nieuws

'The day after': oranje vlaggetjes in de prullenbak en geen EK-reclames meer

Oranje shirts kunnen terug de kast, het straatbeeld moet het weer doen zonder vrolijk wapperende vlaggetjes. Een dag na de pijnlijke nederlaag van het Nederlands elftal op het EK likken fans hun wonden.

Dat geldt natuurlijk ook voor de Oranjespelers zelf, die direct na de wedstrijd met stille trom uit Boedapest vertrokken. Ze landden kort na middernacht op Schiphol:

De spelers zijn na aankomst in Nederland kort teruggegaan naar het basiskamp in Zeist, waar ze de afgelopen weken verbleven. Daar hebben ze afscheid van elkaar genomen, waarna iedereen zijns weegs is gegaan: terug naar huis of naar de club.

"Het is nu puinruimen", zegt NOS-verslaggever Jeroen Stekelenburg in deze video, na een "toch tamelijk desolate uitschakeling van het Nederlands elftal".

Ook bewoners van de Marktweg balen van die uitschakeling. De Haagse straat werd begin juni uitgeroepen tot 'Mooiste Oranjestraat van Nederland'. Twee weken geleden bracht koning Willem-Alexander ze een bezoekje.

En nu wordt ook daar alles opgeruimd. De bewoners zijn teleurgesteld in de mentaliteit van het Nederlands elftal:

6 Weken versieren, binnen 2 dagen alles weg na de uitschakeling van Oranje

Sommige teleurgestelde Oranjesupporters lieten er geen gras over groeien en gooiden hun EK-vlaggetjes gisteren en vandaag meteen in de prullenbak:

Anderen bieden hun oranje versieringen aan op Marktplaats. De eerste advertenties met tientallen meters aan vlaggenlijnen verschenen gisteravond al op de verkoopsite, want: "Niet meer nodig, alleen ophalen aub".


Volgens het ING Economisch Bureau lopen supermarkten miljoenen euro's mis door de vroegtijdige uitschakeling van het Nederlands elftal. Per wedstrijd maakt de sector zo'n 10 miljoen euro extra omzet, schat ING-econoom Marten van Ganderen. Dat komt doordat Nederlanders voor die gelegenheid massaal bier, snacks en oranjegebak kopen.

Bij deze vestiging van Albert Heijn, officiële sponsor van Oranje, werd de oranje versiering gisteravond al meteen van de koeling getrokken:

Overigens is het niet alleen kommer en kwel. Sommige Twitteraars benoemen ook de - in hun ogen - positieve kanten van het verlies van Oranje.

Die hebben vooral te maken met de EK-reclames:

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl