GGD gaat callcenter voor prikafspraken misschien wat uitbreiden
De GGD gaat mogelijk meer telefonisten inzetten bij het callcenter voor prikafspraken. Het is de afgelopen tijd erg druk op de telefoonlijn, waardoor het soms uren duurt voordat mensen een afspraak kunnen maken voor een coronavaccinatie.
Gisteren wezen minister De Jonge van Volksgezondheid en het RIVM naar het callcenter als een van de oorzaken dat het weekdoel van 416.000 prikken niet is gehaald. Door de lange wachttijd zijn mensen mogelijk afgehaakt, zei vaccinatie-coördinator Jaap van Delden.
"De bereidheid voor de prik blijkt bij de doelgroep die nu een uitnodiging op de mat krijgt, veel hoger te liggen dan verwacht. Misschien moeten we de capaciteit daarom gaan opschalen", zegt woordvoerder Suzan Demirhan van koepelorganisatie GGD GHOR Nederland.
De GGD heeft nu 7500 telefonisten om de vaccinatie-afspraken in te plannen. Dat zijn er niet genoeg om de toestroom van soms wel 100.000 bellers tegelijk aan te kunnen. Of en wanneer de extra capaciteit er komt, is nog niet bekend.
Ook online
De GGD wijst erop dat mensen ook online een afspraak kunnen maken voor de coronavaccinatie. Het adres van de website staat in de uitnodigingsbrief die ze ontvangen. Zorgpersoneel kan alleen telefonisch een afspraak maken.
Online een afspraak maken is al weken mogelijk, maar staat niet aangegeven op de informatiepagina van de Rijksoverheid. Daar staat alleen: "U maakt een afspraak voor de inenting tegen corona door te bellen met het landelijk belcentrum van de GGD."
De NOS sprak vandaag met verschillende mensen van 75 jaar en ouder en zorgmedewerkers die de afgelopen week uren in de wacht stonden bij het callcenter. Een vrouw had op enig moment 59 wachtenden voor zich. Een andere oudere mevrouw heeft vijf dagen op rij gebeld en kwam er pas op de laatste dag doorheen.
Ouderenbond ANBO herkent het beeld. Volgens een woordvoerder melden ouderen zich momenteel vooral met drie klachten bij de bond: de lange afstand tot de priklocaties, het lastig kunnen maken van een online-afspraak en de slechte bereikbaarheid van het callcenter.
Drukte bij het callcenter verklaart overigens niet volledig waarom er vorige week 135.000 prikken minder zijn gezet dan was verwacht. RIVM-coördinator Van Delden wees daarom ook naar mensen zelf: onvoldoende mensen uit de doelgroepen die een uitnodiging hebben ontvangen maakten een prikafspraak, zei hij.
Ook verschillende GGD's merken dit gebrek aan animo. Een arts van de GGD Hollands Midden plaatste vandaag op Twitter onderstaande foto van een lege priklocatie en de oproep om je vooral te melden voor een vaccinatie. Een GGD-woordvoerder bevestigt dat er nog veel afspraken gemaakt kunnen worden. Het vaccin dat nu niet wordt gebruikt is houdbaar tot juni.