Corona heeft het bedrijfsleven hard geraakt. De crisis zet ook het werk van directeuren personeelszaken volledig op de kop. Want het mentale welzijn van het personeel eist nu alle aandacht op.
Hoe houd je bij personeel dat al maandenlang niets kan verkopen, de moed erin? En hoe beur je als werkgever thuiswerkers op die dreigen weg te kwijnen?
Bij reisorganisatie Sunweb werken ze normaal gesproken met vierhonderd mensen op kantoor. Maar nu is er niemand meer. De directeur personeelszaken, Marlise Mahieu, maakt zich zorgen: "Er zijn op dit moment geen klanten op vakantie, al onze mensen zitten thuis. Bezig met omboekingen en klanten te woord staan."
Het perspectief ontbreekt voorlopig nog, ziet ze. "Voor medewerkers kost het enorm veel energie om vrolijk en positief te blijven."
Digitale gezelligheid
Op de bloemenveiling in Aalsmeer rijden de karretjes op de werkvloer af en aan. Maar in het kantoor is het stil. Directeur personeelszaken Anja de Bree: "Iedereen is thuis. We doen ons best om iedere twee weken wat leuks voor ze te organiseren, maar het is best lastig. We moeten het hebben van digitale gezelligheid."
De directeuren trekken van alles uit de kast: pup-quizzen, digitale bingo's, wandelen, skill-labs. "We hebben heel veel georganiseerd om collega's betrokken en vrolijk te houden."
Ghislaine Aarts, directeur personeelszaken van OV-bedrijf Arriva, gaat over 5500 medewerkers. '90 procent is rijdend personeel: buschaffeurs, machinisten. Ongeveer 10 procent zit op kantoor." Dat kantoorpersoneel werkt al negen maanden thuis. "Ingewikkeld", zegt Aarts. "Ze hebben gevoelens van eenzaamheid, ze hebben geen verbinding meer."
Bij Arriva wandelen ze daarom met eenzaam personeel. "Mensen missen de grapjes, de aandacht van collega's", zegt Aarts, die twee a drie keer per week met werknemers eropuit gaat.
De coronacrisis lijkt ook de gemoedstoestand van de meeste twintigers hard te raken. Daarom ging NOS op 3 in therapie: waarom voelen vooral jongeren zich zo slecht, en: wat kan je daar aan doen?