Kabinet weigert nu staatssteun aan KLM, Hoekstra eist vijf jaar loonoffers
KLM krijgt van het kabinet voorlopig geen staatssteun meer. Dit heeft minister Hoekstra van Financiën laten weten, ook in een brief aan de Tweede Kamer. "Ik vind het zeer teleurstellend, maar we kunnen nu niet door met die lening", aldus de minister.
Het bedrijf is door het coronavirus en het nagenoeg stilleggen van het internationale vliegverkeer in grote financiële problemen gekomen en zegt het zonder overheidssteun niet te kunnen redden.
Het kabinet wil KLM geen geld meer geven, als niet alle KLM-medewerkers voor vijf jaar salaris inleveren. Deze vijf jaar durende termijn had het kabinet eerder al als voorwaarde gesteld aan het geven van steun. Maar de pilotenvakbond VNV weigert dit. Vandaag was er weer een overleg tussen KLM en de vakbonden, zonder resultaat. Het kabinet weigert te zwichten voor de opstelling van de pilotenbond.
Minister Hoekstra noemt dat 'risicovol' voor het voorbestaan van KLM:
KLM heeft al 1 miljard aan steun gekregen en kan de komende vijf jaar nog 2,4 miljard euro staatssteun krijgen, maar dan moet het bedrijf in die periode stevig bezuinigen. Het kabinet vindt dit een redelijke eis. KLM heeft in vergelijking met andere Nederlandse bedrijven al veel steun gekregen. "Wat we doen is in het belang van Nederland, maar het moet wel in balans zijn. Het gaat wel om geld van de belastingbetaler."
De VNV wil zich niet vastleggen op bezuinigingen tot 2025. "Deze specifieke aanpassing van ons akkoord is op deze termijn niet realiseerbaar", schrijft de pilotenvakbond in een verklaring. Het cabinepersoneel en de luchtvaarttechnici zijn wel bereid om vijf jaar loon in te leveren.
Elbers: 'Ik begrijp conclusie niet'
De directie van KLM deed vanmiddag nog een oproep om in te stemmen met het verzoek van het kabinet. "In het belang van haar leden, alle KLM-werknemers en de toekomst van het bedrijf", liet de KLM-top weten. Als er geen staatssteun komt, gaat het bedrijf met 30.000 werknemers vrijwel zeker failliet.
In een boodschap aan het personeel zei KLM-baas Pieter Elbers dat het bedrijf zonder de staatssteun "een ongelooflijk groot probleem" heeft. "Het is geen luxe, maar een noodzaak dat we deze leningen krijgen."
Elbers riep de pilotenvakbond nogmaals op om alsnog in te stemmen met de voorwaarden. "Hoewel ik een aantal van de overwegingen begrijp, begrijp ik de conclusie niet. Want ook hiervoor staat voor mij centraal: wat dient uiteindelijk alle KLM'ers het beste?" De KLM-topman wil voorkomen dat zijn bedrijf uiteenvalt in verschillende groepen. "We moeten het samen doen."
Minister Hoekstra wil overigens nog niet van een faillissement spreken. KLM heeft nog wat geld. "Maar ze kunnen het niet meer maanden uitzingen", aldus Hoekstra.
'Slikken of stikken'
NOS-verslaggever Ron Fresen zegt dat het kabinet zich snoeihard opstelt met deze "slikken-of-stikken-houding". "Het kabinet laat geen enkele ruimte voor verdere onderhandelingen." De bal ligt nu bij KLM en de piloten. "De piloten spelen met vuur."
Hoekstra maakt duidelijk dat het kabinet KLM niet tegen elke prijs overeind wil houden, aldus Fresen. In het kabinet wordt hij volledig gesteund. "Daar is ook de frustratie gegroeid over de houding van KLM. Het gaat wel over 3,4 miljard euro
Achter de schermen onderzoekt het kabinet scenario's waarin KLM failliet kan gaan, zo melden bronnen aan de NOS. Het kabinet bekijkt zelfs of er een andere nationale luchtvaartmaatschappij opgericht kan worden. In kabinetskringen is er in elk geval grote ergernis over de opstelling van met name de piloten.
Niet geslapen
Vakbond FNV, die ook nog geen handtekening onder de deal heeft gezet, vindt dat er onnodig onrust onder het KLM-personeel wordt veroorzaakt met de stevige opstelling van beide kanten.
"Honderden mensen hebben vannacht niet geslapen, omdat ze door de berichten in de media bang waren dat ze vandaag hun baan kwijt waren", zegt Joost van Doesburg, campagneleider Schiphol bij de vakbond.
FNV vindt dat er nu alleen te veel onduidelijkheid is om groen licht te geven. Van Doesburg: "Maar wij brengen als FNV nooit de toekomst van de KLM in gevaar. Mocht er na 2022 noodzaak zijn om kosten langer verder te verlagen, dan zullen wij ons zoals altijd weer constructief opstellen."