De strijd om de kijker in streamingland
Nando Kasteleijn en Sammy Shawky
redacteuren Tech en Economie
Nando Kasteleijn en Sammy Shawky
redacteuren Tech en Economie
The Crown, Mocro Maffia, The Morning Show en The Mandalorian. Wie deze series allemaal wil zien, moet een abonnement nemen op maar liefst vier streamingdiensten. Het is het resultaat van een strijd die een voorlopige climax nadert.
Netflix had de afgelopen jaren in Nederland haast een alleenrecht op de video-on-demand-kijken, nummer twee Videoland is significant kleiner. Deze situatie kan de komende tijd gaan veranderen. Eerder deze maand kwam Apple met z'n eigen tv-aanbod, dat op dit moment nog heel beperkt is, en aanstaande dinsdag doet ook Disney een duit in het zakje.
"Ik denk dat een deel van het kijkerspubliek zal overstappen naar Disney+", zegt filmjournalist Omar Larabi. "Het platform spreekt ongetwijfeld tot de verbeelding bij gezinnen met kinderen en die kiezen dan eerder voor Disney dan Netflix."
De Nederlandse streamingmarkt wordt nu nog vooral gedomineerd door Netflix (cijfer Disney+ gaat over gebruikers met gratis abonnement vanwege testfase, van Apple TV+ zijn er nog geen gegevens beschikbaar):
De mediagigant biedt direct bij de start een gigantisch aanbod aan, maar bevat volgens Larabi nog geen sprankelende titels. "De eerste eigen series van Netflix - House of Cards en Orange Is The New Black - vond ik veel sterkere releases dan waar Disney+ nu mee komt."
De filmjournalist vindt het aanbod van Apple TV+ ook tegenvallen. Vlaggenschip is een serie over een Amerikaanse ontbijtshow, The Morning Show. "Ik vind dat een matige serie", zegt Larabi. "Acteurs Jennifer Aniston, Reese Witherspoon en Steve Carell zullen wel mensen trekken. Maar grote namen geven geen garantie op succes."
Dat nu de ene na de andere streamingdienst opstaat zegt iets over de ontwikkeling van de afgelopen jaren. "Grote traditionele mediapartijen hebben al een paar jaar kunnen aanschouwen wat voor impact dit allemaal heeft", zegt Ennèl van Eeden, mediadeskundige bij PwC. "Die zien hoe Netflix van begin tot eind betrokken is bij content en willen dat nu ook gaan doen."
"Het waren voorheen vooral Netflix en Amazon die hierin investeerden en nu zie je dat het losbarst. Er is momentum, waardoor ook andere partijen instappen."
Bij zo'n strijd komt al snel de vraag op wie deze gaat winnen. Netflix heeft bij de start de beste papieren; het bedrijf heeft nu meer dan 158 miljoen abonnees. Bij de laatste kwartaalcijfers zette de videodienst de concurrentie weg als "een bescheiden tegenwind".
"Niemand weet wie de winnaar wordt", zegt Van Eeden. "Ik denk dat consumenten in de beginfase best nieuwsgierig kunnen zijn en veel platforms gaan proberen. Daarbij zou het model kunnen zijn dat ze van dienst naar dienst 'hoppen'. Dus als ze uitgekeken zijn op Netflix gaan ze naar Disney+ en weer terug."
Deze studenten delen hun streamingaccounts om de kosten te drukken:
Van Eeden wijst erop dat consumenten vaak niet goed in de gaten hebben hoeveel abonnementen ze hebben. "Waar streamingdiensten op hopen, is dat wij vanuit onze nieuwsgierigheid een abonnement afnemen en dat dan - net als bij de sportschool - laten doorlopen zonder dat we er erg in hebben."
In Nederland is de keuze al behoorlijk, met Netflix, Videoland, Disney+, Apple TV+, Amazon Prime Video, NPO Start Plus en NL Ziet. Waarbij alleen de eerste vijf ook echt content maken speciaal voor hun video-on-demand-platform.
De versnippering roept de vraag op of er op een gegeven moment niet één abonnement komt waar al deze diensten in zitten. De kans dat dat binnen een paar jaar gebeurt lijkt niet zo heel groot, omdat partijen juist hun best willen doen om zichzelf te onderscheiden.