Weer een nieuwe streamingdienst: Apple wil Netflix achterna
Bekende acteurs en een dramatische strijd tussen presentatoren van een Amerikaanse ochtendshow zijn de ingrediënten voor de serie The Morning Show. Dat is het vlaggenschip van de nieuwe tv-dienst van Apple, die vandaag live gaat.
De smartphonemaker stapt een markt in die gedomineerd wordt door grote spelers als Netflix en binnenkort ook Disney+. De dienst begint met niet meer dan negen series en de bedoeling is dat het aanbod stukje bij beetje groeit; desondanks blijft het aanbod veel kleiner dan bij de concurrentie.
Apple onderscheidt zich wel op de prijs: de tv-dienst kost 4,99 euro per maand. Dat is goedkoper dan alle concurrenten, al krijg je er dus ook flink minder voor. Daarnaast krijgen klanten die sinds 10 september dit jaar een apparaat van het bedrijf hebben gekocht, het aanbod om voor een jaar een gratis abonnement op Apple TV+ te nemen.
Salaris van miljoen per aflevering
In The Morning Show zijn rollen weggelegd voor Steve Carell, Jennifer Aniston en Reese Witherspoon. De twee actrices zijn volgens Bloomberg degenen die met het idee naar Apple toestapten en zouden meer dan 1 miljoen dollar per aflevering betaald krijgen.
Bekijk hier de trailer van The Morning Show:
Eerder deze week mochten Amerikaanse recensenten alvast afleveringen van de nieuwe series kijken. De conclusie van The Rolling Stone is dat het aanbod niet bijzonder goed is. "Ondanks dat ze een sterrencast voor en achter de camera hebben. Dus je betaalt niet veel, maar je krijgt op dit moment er ook niet veel voor terug, zowel niet in kwantiteit als in kwaliteit", aldus de recensent.
The Morning Show zelf krijgt van het blad 2,5 ster. De serie zou Apple voor de eerste twee seizoen al 300 miljoen dollar hebben gekost, schrijft The Hollywood Reporter.
Nu hangt het succes van de streamingdienst niet alleen af van een fictieve ontbijtshow. Zo is vanaf dag één ook For All Mankind beschikbaar, een serie over een wereld waarin Rusland als eerste een man op de maan heeft gezet, en de space race die dat had veroorzaakt in de VS. Over die serie zegt entertainmentwebsite Variety: "Dit is verreweg de sterkste serie van Apple TV+, dat het meeste haalt uit zijn budget."
Invloed op inhoud
In de aanloop naar de lancering vandaag zijn er ook verhalen rondgegaan dat Apple nadrukkelijk invloed wilde uitoefenen op de soort content die op Apple TV+ te zijn zal zijn.
Zo meldde BuzzFeed News vorige maand dat de top van Apple begin 2018 aan tv-makers vroeg om in series te voorkomen dat China in een verkeerd daglicht terecht zou komen. En vorig jaar schreef The Wall Street Journal dat Apple een serie heeft tegengehouden omdat er te veel seks in zou zitten, iets wat volgens topman Tim Cook niet bij het imago van het bedrijf past.
Focus op diensten
Apple TV+ is voor het bedrijf een belangrijk onderdeel van een strategie waar het al een paar jaar aan werkt: meer focussen op diensten. Het betekent een extra inkomstenbron in een tijd dat de smartphoneverkopen teruglopen en het kan een extra manier worden om iemand Apples ecosysteem in te trekken.
En doordat de tv-dienst via een appje standaard op honderden miljoenen Apple-apparaten staat, ligt het aantal potentiële abonnees voor Apple TV+ direct hoog. Zo voorspelt één analist dat Apple in het eerste jaar 100 miljoen abonnees kan vergaren. Dat komt dan vooral door de mogelijkheid voor miljoenen consumenten om zich gratis aan te melden. Hoeveel daarvan blijven hangen is de vraag.