Europees Parlement wil geen sponsors meer voor EU-voorzitter
Het land dat de EU voorzit, mag niet meer door een sponsor worden geholpen om uit de kosten te komen, vindt het Europees Parlement. Dus straks geen Coca Cola meer als sponsor van de Roemeense voorzitter tijdens gesprekken over de aanpassing van de suikerrichtlijn voor frisdranken of BMW dat de huidige voorzitter Finland sponsort, terwijl er volop wordt gesproken over de aanpassing van de uitstootnormen voor auto's.
Volgens een grote meerderheid in het parlement moeten de kosten voor het voorzitterschap, dat ieder half jaar door een ander EU-land wordt vervuld, worden betaald uit de algemene middelen. "Uit de begroting", legt Lara Wolters van de PvdA uit.
"Het is absurd dat een publieke instelling geld krijgt van een private sponsor. BMW schenkt als private sponsor honderd auto's aan voorzitter Finland. En dat terwijl de discussie over wat auto's mogen uitstoten volop woedt."
Vermenging van belangen
Wolters, die het initiatief nam tot de uitspraak van het parlement, wil geen vermenging van belangen. "We moeten af van het beeld dat een paar trekpoppen het beleid van de EU kunnen bepalen." De kwestie ligt nu op het bordje van de Europese Raad die moet kijken of ze ruimte willen vinden op de begroting.
De discussie over sponsoring begon begin dit jaar, nadat toenmalig EU-voorzitter Roemenië in opspraak was geraakt door de sponsoring van Coca Cola.
Sinds het begin van deze eeuw lopen de kosten die landen maken als EU-voorzitter fors op. Ook Nederland had tijdens het voorzitterschap in 2016 een aantal sponsors om uit de kosten te komen. Ziggo, AkzoNobel, Philips en Heineken NL waren toen de bedrijven die voor bedragen van minimaal 5000 euro in de buidel tastten.
Het geld werd onder meer uitgegeven aan conferenties en hotelovernachtingen voor delegaties uit het buitenland.