Nabestaanden rouwen op de rampplek
NOS NieuwsAangepast

Laatste momenten in gecrasht toestel Ethiopië: 'Optrekken, optrekken!'

Er is meer bekend geworden over de laatste momenten in de Boeing 737 MAX die deze maand neerstortte in Ethiopië. The Wall Street Journal sprak met bronnen die betrokken zijn bij het onderzoek naar de vliegramp. Ze hebben van minuut tot minuut de ramp gereconstrueerd.

De Boeing vertrekt op 10 maart om 08.38 uur plaatselijke tijd uit Addis Abeba in de richting van Nairobi. Een minuut later gaat het al bijna mis. Als het toestel op ongeveer 140 meter hoogte is, helt de neus van de 737 MAX naar beneden. Gezagvoerder Ahmednur Mohamed meldt een 'besturingsprobleem' aan de verkeerstoren.

De piloot wordt om opheldering gevraagd, maar een antwoord komt er niet. Mohamed is op dat moment druk bezig het vliegtuig weer in de juiste baan te krijgen.

Piloot Ahmednur Mohamed

Om 08.40 uur schommelt het vliegtuig niet meer licht, maar hevig, waarna een duikvlucht volgt. "Optrekken, optrekken!", zegt de andere piloot. Daarna wordt het radiocontact verbroken.

Om 08.44 uur crasht het toestel, op ongeveer 30 kilometer van de luchthaven. Alle 157 inzittenden komen om het leven.

Softwareprobleem

De vliegramp zou zijn veroorzaakt door hetzelfde softwareprobleem als de crash met een Boeing 737 MAX vorig jaar in Indonesië. Bij die vliegramp in Indonesië werkte een sensor niet goed. Door verkeerde informatie te verstrekken, stuurde een automatisch veiligheidssysteem de neus van het vliegtuig van Lion Air voortdurend naar beneden.

Wat er precies mankeert aan de Boeing 737 MAX leggen we uit in onderstaande video. We vlogen mee in een simulator:

Waarom er honderden Boeings aan de grond staan

Woensdag kwam Boeing met een software-update waarmee het probleem opgelost zou moeten zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl