Stef werd al zeven keer afgevoerd nadat hij per ongeluk een noot binnen had gekregen

Omdat een nootje Stef z'n leven kan kosten, bedacht hij deze app

Zeven keer ging het fout: Stef Meijns (24) kreeg in een restaurant een allergische reactie. En dat terwijl hij nog wel zo goed had doorgegeven dat hij een ernstige notenallergie heeft. "De laatste keer dacht ik echt: dit is het, dit is het einde."

Hij besloot een app te ontwikkelen zodat mensen met een voedselallergie veiliger en meer ontspannen uit eten kunnen:

Door Stef kun je veiliger uit eten met een allergie

Inmiddels is de app twee maanden online en staan er tien restaurants in. Stef is in gesprek met nog meer restaurants. "Ik ga bij alle restaurants langs om te zien of ze geschikt zijn. Inmiddels doe ik er drie per dag aan."

Via de app kun je reserveren bij een restaurant. "Een dag van tevoren, zodat ze zich kunnen voorbereiden op je komst." Je geeft door wat je allergie is en of er andere bijzonderheden zijn. Als je de dag erna bij het restaurant komt, word je ontvangen door een gastheer of gastvrouw die extra goed rekening houdt met je allergie.

In de keuken is een vaste chef aangewezen die het eten van de persoon met de allergie speciaal los bereidt van het eten van de andere gasten. Om zo kruisbesmetting te voorkomen. "Dat is een belangrijk onderdeel, want ik ben zelfs allergisch voor sporen van noten. Als een brood gesneden wordt op een plank waar ook noten op gelegen hebben, dan merk ik dat al."

Experts zijn terughoudend

Geert Houben van TNO vindt de app een sympathiek initiatief. Hij doet onderzoek naar allergieën. "Ik waardeer dit soort initiatieven. Het is voor mensen met een voedselallergie heel moeilijk om een restaurant te vinden waar ze met een gerust hart kunnen gaan eten."

Wel is hij kritisch. "Omdat het hier gaat over veiligheid, in voorkomende gevallen zelfs over levensbelang, lijkt me dat een zekere kwaliteitsstandaard gehanteerd en gegarandeerd moet kunnen worden." Bovendien komt niet alleen het restaurant in aanraking met het voedsel. Ook in het hele proces daarvoor kan al besmetting optreden.

Volgens Stef ligt daarom de verantwoordelijkheid altijd bij degene met een allergie. "De app is geen keurmerk. Maar het verbetert de communicatie tussen iemand met een allergie en een restaurant. Er kan alleen altijd iets misgaan." Stef zegt dat de app het vooral makkelijker moet maken om restaurants te vinden die allergieën serieus nemen.

"Ik hou ontzettend van uit eten gaan. Voorheen reserveerde ik wel een week van tevoren, stuurde ik er extra mails achteraan om mijn allergieën door te geven en belde ik vaak nog op de dag zelf om er zeker van te zijn dat alles goed was doorgekomen. De app zorgt dat ik nu met een geruster hart uit eten kan gaan en van het eten kan genieten, zonder dat ik steeds bang hoef te zijn dat het misgaat."

Deel artikel: