India wil CO2-uitstoot beperken, maar niet ten koste van groeiende middenklasse

De kinderen van Sandeep en Manu Sharma zijn door het dolle heen: het gezin gaat vandaag een nieuwe auto kopen. "Een heel grote, mooie auto", zegt zoon Madhav. Ze zullen niet het enige Indiase gezin zijn dat vandaag een auto koopt: alleen al in hoofdstad New Delhi komen er per dag ruim 1000 auto's bij op de weg, en in heel India 9000.

De familie Sharma maakt deel uit van de snel groeiende Indiase middenklasse. Doordat meer mensen meer te besteden hebben, stijgt ook de vraag naar energie. "In mijn kindertijd konden we ons dit soort dingen niet veroorloven. Mijn vader reed op een scooter, dus dit is een grote verandering", zegt vader Sandeep).

India is op dit moment een van de grootste uitstoters van broeikasgas ter wereld, met 6,6 procent. Maar per persoon is de uitstoot van India vijf keer lager dan die van Nederland. Toegang tot elektriciteit is volgens de Indiase regering noodzakelijk om mensen uit de armoede te halen.

Vijftig nieuwe steenkolenmijnen

De Indiase minister van Steenkolen kreeg eind januari een prijs, omdat onder hem miljoenen huishoudens voor het eerst werden aangesloten op stroom. "We zijn op de goede weg. Vijf jaar geleden waren we nog een land met 250 miljoen Indiase burgers zonder toegang tot stroom", zegt Piyush Goyal.

De minister zit wel in een enorme spagaat: voor de elektrificatie van dorpen werden in India ruim vijftig nieuwe steenkolenmijnen geopend. Tegelijkertijd moet hij aan de ambitieuze klimaatdoelen van het land werken. Nu wordt nog bijna 80 procent van alle stroom opgewekt uit steenkolen.

Ik wil niet dat er meer auto's komen. Hoewel ik wel boter op m'n hoofd heb, met deze nieuwe.

(vader) Sharma, heeft net een tweede auto gekocht

De energiebehoefte zal de komende tien jaar naar verwachting verdubbelen. "Door de aansluiting op stroom en de grotere vraag door de middenklasse is vermindering ook niet mogelijk", zegt onderzoeker Priyavrat Bhati. Volgens hem moet India daarom vooral inzetten op energieproductie waarbij zo min mogelijk CO2 vrijkomt.

"Indiase krachtcentrales produceren 10 tot 15 procent meer CO2 dan krachtcentrales in de VS of in Europa. Maar de overheid wil geen centrales sluiten vanwege de werkgelegenheid en de vraag naar stroom. Hoewel de vraag zal groeien, hoop ik dat de hogere kolenconsumptie wel afneemt."

India heeft zich als doel gesteld dat tegen 2030 40 procent van de stroomcapaciteit bestaat uit niet-fossiele bronnen. Onderzoeker Bhati vertelt dat er vorig jaar veel in zonne-energie is geïnvesteerd. "Het zou kunnen dat over tien jaar door opslagkosten en hernieuwbare energie extra kolencentrales niet levensvatbaar zijn. Dan geeft alleen de economische beslissing al de doorslag."

De familie Sharma neemt trots de sleutel van hun nieuwe auto in ontvangst

Terug naar de familie Sharma. Ze hebben een nieuwe auto uitgekozen in de showroom en gaan trots met hun nieuwe aankoop op de foto. "We zijn allemaal blij en voelen ons gezegend", zegt vader Sandeep. "We wilden graag een upgrade. We hebben al een auto, maar we wilden een tweede, grotere."

Hij wil het liefst dat er niet meer auto's bijkomen in India, vanwege de zware luchtvervuiling. Dat dat erg tegenstrijdig klinkt, ziet hij zelf ook in. "Natuurlijk heb ik zelf boter op m'n hoofd met deze nieuwe auto. Maar mijn kinderen lijden onder de luchtkwaliteit."

Bescherming van het milieu vindt hij daarom wel belangrijk. "Iedereen moet bijdragen aan een beter klimaat. Met wat speelruimte voor ontwikkelingslanden vanwege hun achterstand."

Reportage: Kan het almaar groeiende India wel klimaatdoelen halen?

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl