Toch geen advies over groei Schiphol, kabinet is aan zet
Het is belangenpartijen rondom Schiphol niet gelukt om het eens te worden over de toekomstige groei van de luchthaven. Hans Alders, de voorzitter van het overleg, heeft op een persconferentie bekendgemaakt dat hij geen advies gaat uitbrengen aan de minister.
"Ik heb een finaal voorstel gedaan, maar geen van de partijen steunde dat", zei Alders. "Het was niet mogelijk om bruggen te slaan. Het is nu aan de minister."
Alders zal wel verslag doen aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Die zei vandaag nog te hopen dat de partijen er onderling uit zouden komen. Maar een besluit over de toekomst van Schiphol zal nu in Den Haag genomen moeten worden.
Herbezinning
Volgens president-directeur van Schiphol Benschop, die ook deelnam aan het overleg, gaan de partijen niet met onenigheid uit elkaar. "Er is geen akkoord, maar de partijen zijn wel dichter bij elkaar gekomen." Wethouder Robbert-Jan van Duijn (CDA) van de aan Schiphol grenzende gemeente Aalsmeer is minder positief. Hij noemt het uitblijven van een advies teleurstellend.
Woordvoerder van de omwonenden, Matt Poelmans, ziet het mislukken van het overleg als een herbezinning: "Wij willen nu op zoek naar een nieuwe methode om te berekenen hoeveel vluchten Schiphol mag uitvoeren."
500.000 vluchten
Schiphol mag tot en met volgend jaar 500.000 vluchten per jaar verwerken. Dat plafond is jaren geleden afgesproken tussen alle partijen die met de luchthaven te maken hebben: Schiphol zelf, de luchtvaartsector, milieuorganisaties, bedrijfsleven, gemeenten, provincies en omwonenden.
Zij hebben allemaal een plek aan de vergadertafel van de Omgevingsraad Schiphol, onder leiding van voorzitter Alders. Gezamenlijk zijn ze gevraagd om met een advies te komen voor het kabinet.
Vanochtend was er nog sprake van dat Alders na het uitblijven van overeenstemming op eigen gezag advies ging uitbrengen aan het kabinet. Op basis van de gesprekken die hij heeft gevoerd meent hij dat een groei van 10.000 vluchten in de komende drie jaar redelijk is. Maar dat advies komt er dus niet.
Omdat de onderhandelende partijen er niet uit zijn gekomen, is het kabinet aan zet. Komend jaar zal minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een besluit moeten nemen. Het regeerakkoord biedt weinig houvast. Daarin staat alleen dat de behaalde milieuwinst sinds 2008 voor de helft mag worden gebruikt voor de groei van de luchthaven. Maar hoeveel vliegbewegingen dat betreft is onduidelijk.
'Gematigde groei'
De Omgevingsraad heeft meerdere keren overlegd. Maar van meet af aan was duidelijk dat een akkoord sluiten over de groei van Schiphol ingewikkeld zou worden. KLM en Schiphol gingen voor "gematigde groei", maar lokale bestuurders en milieuorganisaties waren tegen elke vorm van groei.
Even leek het erop dat een meerderheid het eens zou worden over een groei tot maximaal 525.000 vliegbewegingen in 2030, omdat voorman Kees van Ojik van de omwonenden bereid was daarmee akkoord te gaan. Maar hij verloor de steun van zijn achterban en werd deze maand teruggefloten. Daarmee raakte een compromis buiten beeld.
Het is de eerste keer dat de 'Schipholpolder' er niet uitkomt. Sinds 2008 is de Omgevingsraad vijfmaal om raad gevraagd. Telkens leverde dat een breed gedragen advies op.