WhatsApp krijgt toch advertenties, al zal niet iedereen dat merken
Tot nu toe was WhatsApp advertentievrij. Maar dat gaat veranderen, zegt de nieuwe baas van de chat-app in gesprek met Indiase media. In de toekomst krijgen gebruikers reclame te zien in de zogeheten Status-tab. Dit wordt het primaire verdienmodel, zegt hij. Hiermee schendt de chat-app een eerdere belofte.
"In de toekomst gaan we advertenties plaatsen in WhatsApp Status", zegt Chris Daniels, die met de titel 'vicepresident' nu de baas is van de chatdienst. "We denken dat dit een goede plek is om reclame te plaatsen." Daarnaast wil de chat-app geld verdienen aan bedrijven die gebruikmaken van WhatsApp.
Het is onduidelijk wanneer de advertenties zichtbaar zullen zijn en of je er ook iets van merkt als je 'Status' niet gebruikt. De functie wordt zover bekend weinig gebruikt in Nederland. Desondanks heeft Status wereldwijd meer dan 450 miljoen dagelijks actieve gebruikers; genoeg reden voor moederbedrijf Facebook dus om er wel reclame in te zetten.
Verhalenfunctie
'Status' is vergelijkbaar met Instagram Stories: hier kun je foto's, video's of tekstboodschappen plaatsen die vervolgens na 24 uur verdwijnen. Eerder dit jaar kreeg de verhalenfunctie wel aandacht in Nederland doordat PvdA-Kamerlid Ploumen een privébericht - gericht aan partijleider Asscher - in het openbaar verstuurde.
Facebook kocht de chatdienst in 2014 voor 19 miljard dollar. Topman Mark Zuckerberg liet toen weten de eerste jaren de chatdienst qua verdienmodel ongemoeid te laten.
Twee jaar later - toen WhatsApp de één miljard gebruikers passeerde - plaatsten de oprichters een blogje waarin ze ingingen op de vraag hoe ze met de app geld wilden verdienen: "Natuurlijk vragen mensen zich nu af hoe we WhatsApp draaiende houden zonder contributies en of de aankondiging van vandaag betekent dat WhatsApp advertenties van derden zal gaan tonen. Het antwoord hierop is Nee."
Maar er is de afgelopen tijd een hoop veranderd. De beide oprichters zijn vertrokken. Jan Koum, die ceo was, lag daarnaast naar verluidt overhoop met Zuckerberg over de te varen koers. De eerdere belofte heeft dus ook geen stand gehouden.
Andere belofte
Het is niet de eerste belofte die geschonden wordt. In mei vorig jaar kreeg Facebook van de Europese Commissie een boete van 110 miljoen euro omdat het volgens de commissie had gelogen over een andere belofte: dat er geen sprake zou zijn van datadelen tussen Facebook en WhatsApp. Volgens Brussel wist Facebook al in 2014 dat die mogelijkheid er wel was. Het bedrijf zei bij het bekendmaken van de boete dat het altijd "te goeder trouw handelde".
Brian Acton, de andere topman van WhatsApp, zei in september in gesprek met zakenblad Forbes dat hij door Facebook was gecoacht om te zeggen dat het heel moeilijk zou zijn om de data van de twee systemen samen te voegen. Ook had hij daar naar eigen zeggen geen behoefte aan.
WhatsApp is 's werelds populairste chat-app, volgens gegevens van statistiekensite Statista, met 1,5 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd. De andere chatdienst van Facebook, Messenger, staat op nummer twee. Het Chinese WeChat staat op de derde plek.