Heineken-onderzoek bevestigt misstanden vrouwelijke promotieteams
Promotiemedewerksters van Heineken in Afrika zijn slachtoffer van seksuele intimidatie en slechte werkomstandigheden. De Nederlandse bierbrouwer bevestigt de verhalen hierover na de zaak zelf te hebben onderzocht. Het bedrijf neemt stappen die het misbruik tegen moeten gaan in veertien Afrikaanse landen.
Aanleiding voor het onderzoek zijn onthullingen van journalist Olivier van Beemen. Die publiceerde in maart een boek waarin staat dat de vrouwen provocerende kleding moeten dragen. Ook zouden leidinggevenden verwachten dat ze seks met hen hebben.
Wereldwijd zet Heineken zo'n 20.000 promotors in. In de veertien Afrikaanse landen gaat het naar schatting om een paar duizend promotiemedewerksters. Veel van hen worden lastiggevallen onder werktijd, aldus van Beemen.
'Niet bedreigend'
Heineken gaf eerder al toe dat dergelijke misstanden voorkomen en staaft nu die vermoedens met de uitkomsten van dit onderzoek. Het bedrijf liet 181 promotiemedewerksters uit 17 landen ondervragen. 57 van hen zeiden verbaal, fysiek of seksueel te zijn lastig gevallen. Overigens geven de meesten volgens het onderzoek aan dit niet als bedreigend te ervaren.
Van Beemen zegt in een reactie dat een aantal vrouwen op kantoor bij hun werkgever is geïnterviewd. Dat maakt hun antwoorden mogelijk minder betrouwbaar, denkt hij.
Het ongewenste gedrag doet zich onder meer voor in Burundi, Congo, Nigeria, Kenia, Sierra Leone, Uganda en Mozambique.
Nieuwe afspraken
Heineken heeft een protocol opgesteld voor de inzet van vrouwelijke promotieteams, met regels waaraan opdrachtgevers zich moeten houden. Daarbij gaat het onder meer om kledingvoorschriften en een verbod op het drinken van alcohol tijdens het werk. Ook zijn toezichthouders aangesteld die moeten controleren of de promotiebureaus zich aan de nieuwe afspraken houden.
Volgens Van Beemen zijn de misstanden met de vrouwelijke promotieteams al twintig jaar bekend, maar deed Heineken er weinig tegen.