Johan Cruijff Arena wordt superbatterij voor elektriciteitsnet
Rob Koster
Economieverslaggever
Rob Koster
Economieverslaggever
De Johan Cruijff Arena in Amsterdam neemt vandaag een superbatterij in gebruik, waardoor bij stroomstoringen voetbalwedstrijden en popconcerten gewoon kunnen doorgaan. De batterij bestaat uit 148 tweedehands accu's afkomstig uit elektrische auto's.
De batterij van 3 megawatt gaat onder normale omstandigheden helpen het elektriciteitsnet te stabiliseren. Als er te veel stroom is vanwege harde wind of veel zon, slaat de batterij elektriciteit op. Op het moment dat er te weinig stroom is, geeft de batterij elektriciteit terug aan het net. Het stadion, dat vanaf het komende voetbalseizoen is genoemd naar Johan Cruijff, maakt voortaan onderdeel uit van het primaire reservevermogen van landelijk netbeheerder Tennet.
De directie wil van de Johan Cruijff Arena het duurzaamste stadion ter wereld maken. "Op ons dak ligt 7200 vierkante meter zonnepanelen, wat goed is voor ongeveer 10 procent van ons energiegebruik. Dat gaat rechtstreeks de batterij in", vertelt directeur Henk van Raan.
De batterij van de Arena moet niet alleen de backup worden voor het stadion zelf, maar ook voor de buren. Ook de concertzalen Ziggo Dome en AFAS Live kunnen bij stroomstoringen gebruik gaan maken van de noodstroomvoorziening.
Eerder had de Arena als noodvoorziening twee dieselgeneratoren die genoeg stroom leverden voor de noodverlichting en evacuatie van het stadion, maar niet genoeg om een voetbalwedstrijd of een popconcert van elektriciteit te voorzien.
De nieuwe batterij moet ook voorkomen dat organisatoren van popconcerten hun eigen dieselgeneratoren blijven meenemen voor de stroomvoorziening. De directie van de Arena gaat proberen om de batterij van drie megawatt te verhuren, zodat de grote artiesten hun vrachtwagens met generatoren in de toekomst thuis kunnen laten.
Accu's van elektrische auto's verliezen na verloop van tijd hun piekvermogen. Dat piekvermogen zorgt ervoor dat een auto binnen een aantal seconden van 0 naar 100 kilometer per uur of meer accelereert. Maar als dat piekvermogen verdwijnt, is de batterij nog prima in staat om op een stabiel niveau elektriciteit op te slaan en weer terug te geven. De 148 accu's die samen de batterij van de Arena vormen zijn dus ook een mooi voorbeeld van de circulaire economie.
Bezoekers van de Johan Cruijff Arena met een elektrische auto kunnen binnenkort zelf meedoen aan het project. Tegen een nog te bepalen wederdienst kunnen ze overtollige stroom uit hun auto tijdens een wedstrijd of concert afstaan aan de batterij van de Arena. De computer van de batterij berekent dan heel precies de hoeveelheid stroom die de eigenaar nodig heeft om weer thuis te komen. Eenmaal thuis kan de batterij dan weer opnieuw geladen worden door bijvoorbeeld de zonnepanelen op het dak van het huis.