Met wie gaat Formule 1’s populaire bruidegom Ricciardo in zee?
Voor welk Formule 1-team rijdt Daniel Ricciardo in 2019? De Australiër is met 28 jaar een veteraan en zijn contract bij Red Bull Racing loopt na dit seizoen af.
"Het is bijna de belangrijkste beslissing in mijn leven. Eigenlijk was alleen mijn besluit Australië te verlaten ingrijpender. Toen ik als jong kereltje van 'Down Under' naar Europa ging was dat erg tricky. Ik wist toen nog niet of ik goed genoeg was en of het zou lukken te slagen in de autosport."
Hot op de rijdersmarkt
Dat laatste is wel gelukt. Ricciardo is zevenvoudig grand-prixwinnaar, stond al 29 keer op het Formule 1-podium en verdient volgens welingelichte F1-bronnen zo'n zes miljoen per jaar. Hij staat vierde in de WK-stand, en is zoals, hij zelf zegt "een gevaarlijke outsider" voor de wereldtitel.
Ricciardo's salaris is beduidend lager dan het inkomen van zijn teamgenoot Max Verstappen, maar de Australiër gaat dat gat binnenkort dichten. Hij is in trek op de rijdersmarkt en heeft zijn zinnen gezet op de topteams Mercedes en Ferrari. Ondertussen dingen ook McLaren en Renault naar zijn gunsten.
"Geld vind ik niet zo belangrijk. Dat bepaalt in ieder geval niet waar mijn toekomst ligt", zegt Ricciardo op het circuit van Le Castellet, waar dit weekend de Grand Prix van Frankrijk wordt verreden. "Ik wil een team en een auto waarmee ik races kan winnen en de titel kan pakken."
Vakantie is vakantie voor Ricciardo
De komende weken worden cruciaal voor de Australiër. Dat is een rechtstreeks gevolg van de deal tussen Red Bull Racing en Honda. De Japanners leveren vanaf volgend seizoen de motoren aan Red Bull Racing, dat breekt met Renault.
Twintig miljoen? Zo'n bedrag gaan wij nooit voor hem op tafel leggen.
Het team zal spijkers met koppen willen slaan, verwacht Ricciardo. "Het ligt voor de hand dat ze de komende weken met een contractverlengingsvoorstel komen. Ik heb geen haast, maar ik zou het fijn vinden om in de zomer offline te gaan en mijn telefoon een tijdje uit te zetten. Tijdens de vakantie onderhandel ik liever niet."
Helmut Marko - bij Red Bull Racing verantwoordelijk is voor de rijderscontracten - liet zich tegen Duitse media ontvallen dat McLaren Ricciardo lokt met een aanbod van twintig miljoen per jaar. "En zo'n bedrag gaan wij nooit voor hem op tafel leggen", zei Marko, die daarmee de onderhandelingen op scherp heeft gezet.
Ricciardo bevestigt de flirt, maar er staat volgens hem niets zwart op wit. "Er is niets formeel, ik heb niks op papier, maar er is interesse. Het is denk ik ook afhankelijk van wat Fernando Alonso gaat doen. Als hij stopt zal McLaren azen op een ervaren coureur. We zullen zien. Ik kan er verder weinig zinnigs over zeggen."
Een overstap naar McLaren of naar het fabrieksteam van Renault oogt - zeker met een blik op de huidige ranglijst - als een stap terug, maar Ricciardo nuanceert dat. "Toen Lewis Hamilton een paar jaar geleden naar Mercedes vertrok, was dat ook nog niet hét topteam."
"Het lijkt me wel wat om met een team te bouwen en samen de sprong naar de top te maken. Renault en McLaren zijn nu nog niet top, maar over twee à drie jaar kan het tij keren. Ze staan niet bovenaan mijn lijstje, maar ik wil het ook niet uitsluiten."
In een goede auto kan ik wereldkampioen worden.
Ricciardo oogt zelfverzekerd en beseft dat hij bijna overal terechtkan. "Weliswaar heb ik nog geen titel op zak, maar ik weet wat ik waard ben. In een goede auto ben ik goed genoeg om wereldkampioen te worden." Toch sluit hij niet uit dat hij nog een paar jaar doorgaat bij Red Bull, net als teamgenoot van Max Verstappen.
"Het is verleidelijk om te denken dat het gras elders groener is, maar ik heb het hier bij Red Bull ook erg goed. Ik wil mezelf niet voor de gek houden. Ik ga weloverwogen een besluit nemen. Weggaan is geen doel op zich. Ik vertrek alleen als ik er beter van word en wil mijn schepen hier niet verbranden."