Staking legt streekvervoer plat, run op OV-fietsen
Het streekvervoer ligt twee dagen vrijwel plat door een staking. Dat betekent dat er vandaag en morgen nauwelijks streekbussen rijden. Ook treinen van regionale vervoerders, waaronder Arriva, en stadsbussen in enkele steden staan stil.
De NS laat weten dat er op meerdere plekken een run is op OV-fietsen. "Wellicht in verband met de staking in het streekvervoer." Volgens de NS moeten mensen er vandaag en morgen rekening mee houden dat er veel OV-fietsen zijn verhuurd. "Wij doen onze uiterste best om iedereen van een fiets te voorzien."
De ov-staking is een initiatief van de bonden. Die onderhandelen sinds oktober vorig jaar met de werkgevers over onderwerpen als de werkdruk, plaspauzes en loonsverhoging.
Er zitten heel veel diensten bij die niet te halen zijn met de huidige infrastructuur.
"Het is zeker niet allemaal kommer en kwel, maar er moeten zeker bepaalde dingen veranderen", vertelt een buschauffeur in Utrecht die vandaag het werk heeft neergelegd. "Het is de werkdruk, ook voor de oudere chauffeurs natuurlijk. En er zitten heel veel diensten bij die niet te halen zijn met de huidige infrastructuur."
En ook plaspauzes zijn een punt van zorg. "Soms houd ik het op om de bus maar niet te hoeven verlaten", zegt de chauffeur. "Er zijn onderweg wel voorzieningen om een plas te kunnen doen, maar daar moet dan wel de tijd voor zijn."
Rechter
Begin januari werd er ook een dag gestaakt. Vervolgens sloten de onderhandelende partijen een overeenkomst, maar de achterban van de vakbonden wees die vorige week af. De bonden stelden daarop een ultimatum en kondigden vrijwel meteen een nieuwe staking aan.
De werkgevers probeerden de staking met een kort geding tegen te houden, maar ze kregen nul op het rekest van de rechter. Die oordeelde dat de werkonderbreking door mag gaan, omdat het recht om te staken zwaarder weegt dan de hinder van de acties.
Volgens de bonden is een staking op dit moment juist goed. Vanwege de meivakantie zijn minder mensen aan het werk. Later staken gaat niet omdat dan de examens beginnen.
"Het is teleurstellend voor de passagier", legt de buschauffeur op Utrecht Centraal uit. "Maar het is om de druk op de ketel te zetten naar de werkgevers. De passagiers zijn er inderdaad de dupe van en het liefst had ik vandaag gewoon op de bus gezeten."
'Half uur in plaats van twee dagen'
Reizigers reageren wisselend op de staking. Een van hen heeft er wel begrip voor. "Het is misschien wel goed als mensen een keer merken hoe relevant het is." Hij probeert ondertussen met de trein naar Schiphol te reizen. "Het is te hopen dat de machinisten wél mogen plassen tijdens het werk."
Een vrouw die slecht ter been is had liever een andere manier van actievoeren gezien. "Dit is jammer, want ik kan niet fietsen. De druk op de chauffeurs begrijp ik wel, maar leg je werk bijvoorbeeld een half uur stil in plaats van twee dagen."
Stakingsbereidheid
Volgens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) zijn er onder de chauffeurs opvallend veel verlofaanvragen en lijkt daarom de stakingsbereidheid niet groot. "Het is echt een ander beeld dan tijdens de staking van 4 januari", zegt Fred Kagie van VWOV.