Voor het eerst winst voor Twitter, maar aantal gebruikers groeit niet
Voor het eerst sinds de oprichting in 2006 heeft Twitter een kwartaal winst gedraaid: 91 miljoen dollar. Een belangrijk moment voor het bedrijf. Daar staat tegenover dat het aantal maandelijks actieve gebruikers in vergelijking met het vorige kwartaal niet groeide, dit blijft steken op 330 miljoen.
Het aantal maandelijks actieve gebruikers is in Silicon Valley nog altijd een belangrijke graadmeter om te zien in welke mate een bedrijf groeit en potentie heeft. Twitter schrijft de tegenvallende groei toe aan een verandering in de webbrowser van Apple, waardoor het twee miljoen gebruikers moest wegstrepen.
Ook pakt het bedrijf nep-accounts aan. Dit is al jaren een groot probleem op het platform. Hoeveel nep-accounts Twitter het afgelopen kwartaal heeft verwijderd is onbekend, het bedrijf geeft hier geen cijfers over in zijn verslag.
Hogere omzet
Doordat het bedrijf voor het eerst winst draait en doordat de omzet hoger uitkomt dan verwacht (op 732 miljoen dollar) juichen aandeelhouders desalniettemin. Het aandeel staat voorbeurs al 15 procent in de plus.
Daarnaast wijst Twitter erop dat het aantal dagelijks actieve twitteraars het afgfelopen jaar met 12 procent is gestegen; om hoeveel gebruikers het gaat zegt het bedrijf dan weer niet. Over het algemeen zijn dit gebruikers die al actief zijn op het platform en vaker zijn gaan inloggen.
Trump en trollen
Hoewel de interesse in Twitter de afgelopen jaren alleen maar minder is geworden, lijkt het platform zijn relevantie nog niet te zijn verloren. Deels kan dat waarschijnlijk worden toegeschreven aan het feit dat de Amerikaanse president Trump actief van het netwerk gebruikmaakt. Hierdoor staat het bedrijf, of het nou wil of niet, bijna dagelijks in de belangstelling.
Naast president Trump had Twitter, net als Facebook en Google, te maken met veel kritiek vanuit de politiek. De afgelopen maanden bleek het netwerk - net als de concurrentie - te zijn misbruikt door Russische trollen. Zij probeerden op die manier invloed uit te oefenen op de Amerikaanse presidentsverkiezingen.