John de Mol geeft op, verkoopt belang in TMG
Talpa verkoopt zijn belang van ruim 29 procent in TMG aan de Vlaamse uitgever Mediahuis. Daarmee komt definitief een einde aan de pogingen van John de Mol om het moederbedrijf van De Telegraaf in handen te krijgen.
De Mol was eerder dit jaar met Mediahuis verwikkeld in een overnamestrijd over TMG, maar verloor die. Het opgebouwde belang van 29,16 procent doet Talpa nu van de hand. Mediahuis betaalt daar 81 miljoen euro voor. Tegelijkertijd verkoopt TMG zijn belang van 23 procent in de Talpa-radiotak, waar radiozenders 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10 onder vallen, terug aan De Mol.
Werkgelegenheid TMG
Zo worden TMG en Talpa volledig van elkaar losgetrokken. "Voor de uitrol van Talpa Network is het strategisch gezien van enorme waarde om alle aandelen van het radiobedrijf in bezit te hebben en daar hebben we op aangestuurd. Voor TMG is het beter met één krachtige aandeelhouder van doen te hebben in plaats van twee. Dat hebben wij ook altijd gezegd", schrijft Talpa-directeur Pim Schmitz in een persbericht.
Gert Ysebaert, directeur van Mediahuis, zegt gelukkig te zijn met het besluit van Talpa. De transacties hebben geen gevolgen voor de werkgelegenheid bij TMG.