Rabobank moet 'valse belofte' schrappen uit spotje
In een reclamespot dromen over het oplossen van wereldhonger kan nog wel. Maar beloven dat die oplossing er komt, daarin gaat Rabobank te ver, oordeelt de Reclame Code Commissie.
De commissie velde het oordeel na een klacht over de commercial Growing a Better World Together. Denk kleurrijke shots en een idealistische voice-over, die afsluit met een vergezicht: "Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen, en dat je ons aan deze belofte mag houden".
"Dat de aanpak tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door de bank niet aannemelijk gemaakt", aldus de RCC. Het oordeel is nog niet gepubliceerd, maar wel gedeeld met de bank.
Schrappen
Een woordvoerder van de bank zegt dat de betwiste zin wordt afgekapt na 'oplossen'; daarmee verdwijnt de belofte. De radiospot mag van de RCC blijven zoals die is.
De klacht werd ingediend door Mat Matheij uit Maastricht. Hij vindt de spot misleidend: "Als je hem ziet, denk je aanvankelijk aan een charitatief reclamespotje van een vluchtelingenorganisatie. Aan het eind blijkt het echter om een bank te gaan", zei hij tegen De Limburger.