Schiphol op vingers getikt om laagsteprijsgarantie
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft luchthaven Schiphol op de vingers getikt vanwege de laagsteprijsgarantie in See Buy Fly-winkels. Volgens De Telegraaf blijkt uit de uitspraak dat de luchthaven klanten heeft misleid, maar Schiphol spreekt dat met klem tegen.
De zaak werd behandeld nadat de Consumentenbond een klacht had ingediend. Het draait om de laagsteprijsgarantie die bij sommige aanbiedingen in de Schiphol-winkels wordt gegeven. Deze spullen "zijn gegarandeerd het goedkoopst van Nederland", zegt Schiphol. Klanten krijgen het verschil terugbetaald als elders een goedkoper product wordt gevonden.
Maar in de bijbehorende voorwaarden (.pdf) staat dat de garantie niet geldt voor aanbiedingen van internetwinkels, terwijl die soms goedkoper zijn dan See Buy Fly-winkels. Zo biedt Schiphol op dit moment een merkzonnebril met laagsteprijsgarantie aan voor 99 euro, maar is die online al voor 87 euro te koop.
Opgelost
Volgens de Reclame Code Commissie had Schiphol reizigers beter moeten wijzen op deze uitzondering. De luchthaven zegt dat inmiddels te hebben opgelost. Van misleiding was volgens Schiphol geen sprake.
Schiphol zegt dat de RCC de luchthaven op alle andere punten in de zaak in het gelijk heeft gesteld. Zo zou Schiphol de term 'taxfreeprijzen' over het algemeen op deugdelijke wijze gebruiken en toelichten.
De uitspraak van de RCC is nog niet openbaar omdat de twee partijen nog twee weken in beroep kunnen gaan. De Telegraaf heeft de uitspraak al in handen.