YouTubers in Nederland zijn boos, of op z'n minst teleurgesteld. Ze verdienen een stuk minder aan hun video's, vanwege nieuw beleid van YouTube. Bij video's die 'advertentie-onvriendelijk' zijn, worden geen advertenties getoond. Maar wanneer is dat?
Google, eigenaar van YouTube, heeft nogal wat problemen gehad met advertenties van grote bedrijven die te zien waren bij video's met een extremistische boodschap. Mensen kregen bijvoorbeeld een reclame van Unilever of L'Oréal te zien voor een filmpje van iemand die terrorisme aanmoedigt.
Dus kwam YouTube met een nieuw systeem: een zelflerend algoritme dat video's kan aanmerken als advertentie-onvriendelijk. En daar krijgen steeds meer YouTubers - internationaal en in Nederland - nu last van, omdat ook bij hun relatief onschuldige video's geen advertenties meer worden getoond.
YouTube blokkeert mijn inkomsten.
"Het is een groot ding op het moment", zegt Daan Sip van Social1nfluencers, een bedrijf dat YouTubers vertegenwoordigt. "Veel YouTubers krijgen geen advertenties meer op hun video's. En dat heeft grote consequenties voor hun inkomsten. Het probleem is dat het niet altijd terecht is."
Dat geldt bijvoorbeeld voor YouTubers Sophie Milzink en Bokado. "De laatste paar weken zijn het echt al mijn video's", zegt Sophie, die regelmatig video's over pikante onderwerpen maakt. "Maar het gebeurt ook als ze niet over seks gaan. Het systeem is kapot, YouTube blokkeert mijn inkomsten."
Ook Bokado heeft er last van, zelfs bij hele onschuldige video's, zoals hieronder. "Sinds ongeveer een maand gebeurt het bij zo'n beetje al mijn video's. Ik doe helemaal niks en ik scheld ook niet. Het is niet alleen bij mij. Het lijkt wel of iedereen er last van heeft."
YouTubers weten niet goed waarom de ene video wel advertentie-vriendelijk is, en de andere niet. De ene keer gebeurt het als ze een 'tag' invullen, de andere keer lijkt het aan de titel te liggen, of de omschrijving. Dat maakt het frustrerend voor de YouTubers, die er zo eigenlijk geen rekening mee kunnen houden.
Als een video advertentie-onvriendelijk is, krijgt een YouTuber een geel dollar-icoontje te zien. Je kan daar tegen in beroep gaan, maar dat kan zo een tot twee weken duren. En in die tijd pak je als YouTuber het grootste deel van je views - en dus ook je advertentie-inkomsten.
"We praten er veel over met YouTube", zegt Daan Sip. "Daar zeggen ze dat het goed komt. Het is in het belang van YouTube - en natuurlijk ook in het belang van de YouTubers - dat de adverteerders tevreden zijn. Het systeem leert op dit moment van zijn fouten, maar dat duurt wel lang vind ik."
Views maken maar een relatief klein onderdeel uit van de inkomsten van Nederlandse YouTubers, zochten we eerder uit. Dus het is echt niet zo dat de grote kanalen nu ineens op omvallen staan. "Nee, ik red me prima hoor", zegt Bokado. "Maar het is wel vervelend."
Dat geldt ook voor YouTuber GameMeneer, die veel video's maakt over games. In die hoek hebben ze er al wat langer last van, omdat veel games al snel mogelijk aanstootgevend zijn voor adverteerders. Een maand geleden ging NOS Mashup al eens bij hem langs.