Google glijdt weg op beurs na problemen met reclame op YouTube

Getty Images

Investeerders kijken met toenemende zorgen naar het aandeel Google op de Amerikaanse beurs. Alphabet Inc., het moederbedrijf van Google, heeft in een krappe week bijna 4 procent van zijn beurswaarde verloren. Dat komt neer op 25 miljard dollar. De daling van het aandeel heeft alles te maken met problemen op YouTube.

Google is eigenaar van de videowebsite. In de Britse media verschenen vorige week verhalen over extremistische video's op YouTube die voorafgegaan werden door reclamespotjes van de Britse overheid, maar ook van grote bedrijven als Unilever en L'Oréal. 

In een van de filmpjes was een voormalig voorman van de Ku Klux Klan te zien, in een ander filmpje riep een Egyptenaar op tot terroristische daden. De makers van de filmpjes verdienen geld dankzij de advertenties rondom hun video's.

Oplossing

Adverteerders zijn boos over het feit dat hun merk met de extremistische boodschappen in de filmpjes wordt geassocieerd. Van een aantal grote bedrijven als L'Oréal, AT&T, Verizon en de bank HSBC zijn voorlopig minder spotjes op YouTube te zien. Johnson & Johnson, een van de grootste bedrijven ter wereld als het gaat om verzorgingsproducten en eenvoudige medicijnen, is helemaal gestopt met adverteren op de website.

De verkoop van advertenties is de grootste inkomstenbron van Google. Het technologiebedrijf heeft belang bij een snelle oplossing voor de problemen met reclamespotjes op YouTube. Die oplossing is er echter nog niet, en dat maakt investeerders ongerust.

"Bij video's die door individuele gebruikers online worden gezet, is het moeilijk om met een algoritme te bepalen of de inhoud extremistisch is", zegt Garry Turkington van het Nederlandse bedrijf Improve Digital, dat ook in online advertenties doet. "Voor bedrijven maakt het natuurlijk niet uit dat een filmpje een onschuldige titel of beschrijving heeft. Als de inhoud fout is en dat is niet op tijd opgemerkt, is de schade al aangericht."

Een woordvoerder van Google zegt dat het advertentiebeleid momenteel "uitgebreid herzien wordt".