Een medewerker van Google demonstreert een spraakfunctie op de Pixel 2
NOS NieuwsAangepast

Grootste uitdaging nieuwe Google-telefoon is marktaandeel krijgen

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

Tot vorig jaar kenden we Google vooral van zijn online diensten. Dat moest gaan veranderen met de komst van onder meer de Pixel-telefoon. Tot nu toe lukte het de internetgigant niet om veel voet aan de grond te krijgen op de telefoonmarkt. Vanavond, op een perspresentatie in Californië, kwam een nieuwe poging.

Het bedrijf kondigde twee verschillende formaten aan van de Pixel 2, waarbij de 'XL'-versie een geüpdatet jasje heeft gekregen. Net als bij concurrenten Samsung en Apple is bij dat toestel de rand aan de onder- en bovenkant dunner geworden. Een opvallende functie is dat je door in de telefoon te knijpen toegang krijgt tot de virtuele assistent van Google, Assistant.

Verder stelt Google dat de camera's op de Pixels significant zijn verbeterd. Het ontwikkelen van de beste camera is de afgelopen jaren een behoorlijke strijd geworden tussen de verschillende telefoonfabrikanten. De internetgigant claimt dat zijn telefoon een betere camera heeft dan de nieuwe toestellen van Apple, iPhone 8 en 8 Plus.

Google kon het niet laten een sneer naar Apple uit te delen. "Wij bewaren niet bepaalde functies voor grote toestellen", een verwijzing naar het feit dat de camera op de iPhone 8 Plus beter is dan die op de 8. Daarnaast kondigde het bedrijf aan dat eigenaren van de Pixel 2-telefoons bij Google tot 2020 onbeperkte opslagcapaciteit krijgen, ook voor 4K-video's (waarvan de bestandsgrootte snel oploopt). Bij Apple moet je betalen.

Het bedrijf kondigde daarnaast een losse camera aan, die compleet wordt aangestuurd via kunstmatige intelligentie. Het idee is dat deze camera zelf de momenten uitkiest om foto's te maken. Daarvoor moet het apparaat wel altijd meekijken.

Met de Pixel 2-telefoon staat het bedrijf voor de grote uitdaging om gebruikers bij merken als Samsung en Huawei weg te trekken. De Pixel werd vorig jaar door critici goed ontvangen, maar verkocht slecht.

Onderzoeksbureau IDC heeft berekend dat Google het afgelopen jaar slechts 2,8 miljoen Pixels verscheepte. "Dat levert ze een marktaandeel op van minder dan 0,5 procent", concludeert Francisco Jeronimo, analist mobiele apparaten bij IDC. "Je kunt gerust zeggen dat dat niks voorstelt."

Het is dan ook niet makkelijk om op de smartphone-markt een plekje te veroveren. "Zeker niet als je grootste concurrenten net als jij Android-fabrikanten zijn, dus ook partners. Google concurreert vooral met andere Android-makers", legt Jeronimo uit. "En minder met Apple."

Oordopjes

Daarnaast kondigde de internetgigant draadloze oordopjes aan. Het is een antwoord op de vorig jaar door Apple aangekondigde AirPods. Googles 'Pixel Buds' zijn met 159 dollar twee tientjes goedkoper dan die van Apple. Maar de opmerkelijkste functie is dat Google Translate is inbegrepen. Het zou mensen moeten helpen om bijvoorbeeld meer talen te spreken.

Het bedrijf gaf op de presentatie ook aandacht aan zijn slimme speaker, Google Home. Het idee van zo'n apparaat is dat je bijvoorbeeld in je huiskamer of keuken een speaker met een ingebouwde microfoon plaatst en zo kunt 'communiceren' met de virtuele assistent die ook op je telefoon zit.

Kleine en grote broer

Het apparaat heeft er een kleine en grote broer bij gekregen, waardoor mensen kunnen kiezen uit drie groottes. Met 'Mini' wil Google de strijd aangaan met marktleider Amazon, die al meerdere formaten van zijn Echo-speaker aanbiedt. 'Max', de grootste van het stel, moet gaan concurreren met Apples HomePod en de Sonos Play 3.

Volgens Jeronimo zou Google met name op het gebied van slimme speakers en de oordopjes snel terrein moeten gaan winnen. "Daar concurreren ze met Apple en Amazon, niet met Samsung of Huawei. De belangen liggen daar heel anders, Google heeft niks te verliezen." De analist stelt dat Google zijn Assistant niet alleen op eigen producten moet laten installeren, maar op zo veel mogelijk apparaten. Van koelkast tot auto. Amazon doet dat ook.

De aangekondigde producten zijn voorlopig nog niet in Nederland verkrijgbaar. Dat is dan ook meteen Googles achilleshiel: het is voor het bedrijf lastig om op dezelfde schaal als Apple en Samsung hardwareproducten te maken. Mogelijk dat de overname van HTC-medewerkers daarbij gaat helpen. De slimme speaker van Amazon is overigens ook niet in Nederland te koop.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl