'Nieuw regeringsvliegtuig bijna 18 miljoen te duur'
Nederland betaalt mogelijk bijna 18 miljoen euro te veel voor het nieuwe vliegtuig van de regering, een Boeing 737 Business Jet. NRC schrijft op basis van informatie van betrokkenen en documenten die door de krant zijn ingezien dat het kabinet een goedkoper toestel van concurrent Airbus afwees. Airbus was volgens NRC ook in staat om het toestel eerder dan Boeing te leveren.
Het nieuwe toestel van Boeing kost 92,7 miljoen euro. Omdat het oude regeringsvliegtuig is verkocht voor 3,7 miljoen euro, zijn de vervangingskosten 89 miljoen euro. Dit bedrag valt net binnen de 90 miljoen euro die de regering aan het vliegtuig wilde uitgeven.
Vliegtuigfabrikant Airbus bood volgens NRC een vergelijkbaar toestel met nieuwere technologie aan voor ongeveer 75 miljoen euro. De krant noemt het prijsverschil opmerkelijk omdat het kabinet het nieuwe vliegtuig "zo kostenefficiënt mogelijk" wilde aanschaffen.
Ministerie ontkent
Toen begin april bekend werd dat het Amerikaanse Boeing, en niet het Europese Airbus, het vliegtuig zou gaan bouwen, verklaarde het kabinet dat Airbus niet met een geldige bieding kwam. Hierom is volgens het kabinet exclusief met Boeing onderhandeld.
NRC noemt de procedure onduidelijk en schrijft dat de indruk wordt bevestigd dat er al vroeg is gekozen om het vliegtuig door Boeing te laten bouwen. In reactie op Kamervragen zegt minister Schultz dat vier inschrijvingen voor het nieuwe regeringsvliegtuig ongeldig zijn verklaard. Zij voldeden volgens de minister niet aan de voorwaarden van de Aanbestedingswet.
De krant schrijft dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu geen nadere vragen van NRC wil beantwoorden. Het ministerie zegt tegen de NOS dat het zich op geen enkele manier herkent in het door NRC geschetste beeld. Volgens het departement is er de afgelopen week mondeling en schriftelijk toelichting gegeven.
Maar de krant verwerpt deze reactie: "Cruciale vragen naar de afwijzingsgronden van de vier inschrijvingen en de uitzonderingspositie van Boeing zijn onbeantwoord gebleven".
Willem-Alexander
Voor de start van de aanbesteding werd bekend dat koning Willem-Alexander een opleiding gaat volgen om met een Boeing 737 te mogen vliegen. Hij had al een brevet voor het oude regeringsvliegtuig, een Fokker 70. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst staat de omscholing van de koning los van de keuze voor het toestel van Boeing.