Het nieuwe regeringsvliegtuig: uit de VS, zonder naam van de koning

Aangepast op
Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Het kabinet heeft besloten het nieuwe regeringsvliegtuig bij Boeing te kopen. Het wordt een Boeing 737 Business Jet. De kosten bedragen 89 miljoen euro.

Het vliegtuig, waarvan ook de koning gebruik gaat maken, krijgt de registratienaam PH-GOV en gaat de PH-KBX geheel vervangen. PH staat voor Nederland en GOV staat voor government ofwel regering. In de PH-GOV kunnen evenveel mensen als in de PH-KBX, namelijk 24.

'Aandacht afleiden'

Verslaggever Koninklijk Huis Kysia Hekster noemt het interessant dat de naam van het toestel verwijst naar de regering, en niet naar het staatshoofd, zoals bij de naar Beatrix genoemde KBX het geval was.

Volgens Hekster wil het kabinet met deze keuze benadrukken dat het kabinet het vaakst gebruik maakt van het toestel. "Ik denk dat ze met deze keuze de aandacht af willen leiden van de koning. De laatste jaren is er steeds gedoe over het gebruik dat het Koninklijk Huis van het toestel maakt, maar in 82 procent van de gevallen, wordt het vliegtuig gebruikt door ministers."

Hekster zegt dat er echt een traditie doorbroken wordt, want de drie regeringsvliegtuigen vóór de KBX waren ook allemaal genoemd naar leden van het Koninklijk Huis. De eerste was de PBA (Prins Bernhard Alpha), de volgende de PBF (Prins Bernhard Friendship) en daarna kwam de PBX (Prinses Beatrix).

Brevet koning

Opmerkelijk is verder dat het kabinet weer gekozen heeft voor het Amerikaanse Boeing, en bijvoorbeeld niet voor het Europese Airbus. Het kabinet schrijft hierover dat uit de aanbesteding geen geldige bieding kwam, waarna exclusief met Boeing is onderhandeld.

Vorig jaar werd bekend dat Willem-Alexander een opleiding volgde om te mogen vliegen met een Boeing 737. De Rijksvoorlichtingsdienst benadrukte toen dat dit niets te maken had met de toekomstige keuze van het nieuwe regeringstoestel.

Boeing-video van de 737 Max, de basis voor de Boeing Business Jet

Fokker Technologies gaat in opdracht van Boeing het interieur van het vliegtuig maken. Dat wordt overigens een standaard interieur, "functioneel om te kunnen werken en te rusten", schrijft minister Schultz in een brief aan de Kamer.

Het nieuwe toestel kan zonder tussenstop de overzeese gebiedsdelen bereiken, iets wat de KBX niet kan.

Begin 2019 wordt het toestel opgeleverd. Vorig jaar mei werd besloten tot de aankoop, omdat de Fokker 70 aan vervanging toe is. De KBX wordt zeer binnenkort verkocht, meldt Schultz.