Koning Willem-Alexander achter de stuurknuppel van het huidige regeringstoestel
NOS Nieuws

Wordt het nieuwe regeringsvliegtuig een Boeing of een Embraer?

  • Kysia Hekster

    Verslaggever Koninklijk Huis

  • Jikke Zijlstra

    Redacteur

  • Kysia Hekster

    Verslaggever Koninklijk Huis

  • Jikke Zijlstra

    Redacteur

Er komt een nieuw regeringsvliegtuig. Het kabinet is zich aan het oriënteren en heeft een informatieverzoek ingediend bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Dat zegt adjunct-directeur Jeff Dunn van Boeing Business Jets tegen de NOS op een grote vliegtuigbeurs in het Zwitserse Genève.

"Meer dan een jaar geleden is bij ons een officieel 'verzoek om informatie' binnengekomen van de Nederlandse overheid. Dat is een normale stap in de procedure. De volgende stap, een 'verzoek tot een voorstel', is nog niet gezet", aldus Dunn.

Het Nederlandse regeringstoestel, een Fokker 70, is aan vervanging toe. KLM Cityhopper vervangt zijn Fokkervloot door Braziliaanse Embraers. Daardoor zijn er straks te weinig piloten om de Fokker te kunnen vliegen en te weinig technici om het onderhoud uit te kunnen voeren.

Ook "raakt het toestel uit 1996 op leeftijd. En met het stijgen van de leeftijd stijgen bovendien de onderhoudskosten", zo staat op de website van het Koninklijk Huis. Het gaat om zeker 1,4 miljoen euro per jaar, bleek eerder uit documenten (.pdf) over het regeringstoestel.

Medio 2017 gaat het huidige regeringstoestel, de PH-KBX, daarom uit de lucht.

Er past een queensize bed in de Embraer Lineage. Helaas geen kingsize bed.

Adjunct-directeur Interieur Ontwerp Jay Beever van Embraer Executive Jets

Oranje

Van welk type het nieuwe vliegtuig wordt, is nog niet bekend. Twee toestellen lijken volgens ingewijden een grote kans te maken: de Boeing 737-700 Business Jet of de Embraer Lineage 1000 Executive. Kenners gaven tot voor kort de Embraer Lineage de beste papieren als opvolger van het regeringstoestel. De Embraer Lineage is een luxe vliegtuig, dat maximaal 19 mensen kan vervoeren.

"Je kunt het toestel helemaal inrichten zoals je zelf wilt.", zegt adjunct-directeur Interieurontwerp Jay Beever van Embraer Executive Jets op de vliegtuigbeurs. "We kunnen hem in oranje uitvoeren als de regering dat wil. En er past een queensize bed erin. Helaas geen kingsize bed", aldus Beever.

Zelf vliegen

Maar vorige week werd bekend dat koning Willem-Alexander een opleiding gaat volgen om te kunnen vliegen in een Boeing 737-700. Dat voedt de geruchten dat het nieuwe regeringstoestel geen Embraer wordt, maar een Boeing.

De koning heeft nu een vliegbrevet voor de Fokker 70 en vliegt regelmatig zelf als gastvlieger van de KLM naar landen waar hij op staatsbezoek gaat. Volgens ingewijden zal koning Willem-Alexander altijd zelf het vliegtuig willen kunnen besturen waarin hij vliegt; en dus ook het nieuwe regeringstoestel. De Rijksvoorlichtingsdienst benadrukt met klem dat de omscholing van de koning tot Boeing 737-piloot los staat van het besluit van het kabinet over een nieuw regeringstoestel.

Koning Willem-Alexander in de cockpit

De Boeing 737 is veel groter dan de Embraer: er kunnen maximaal 52 business-stoelen in. En de Boeing is ook een stuk duurder dan de Embraer: 80 miljoen euro versus 50 miljoen euro. Vanwege zijn omvang en uitstraling heeft dit toestel wel meer aanzien en status, zeggen kenners tegen de NOS. "Het zijn allebei topproducten, vergelijkbaar met de duurdere categorie auto's. Alleen is de Boeing wat forser", zegt Stephan van den Hurk van Global Aviation.

  • ANP
    Het huidige regeringstoestel, de PH-KBX
  • ANP
    Het Nederlandse wapen op de romp
  • ANP
    Minister Ploumen met een delegatie op pad
  • ANP
    Het interieur in 1996
  • ANP
    Premier Rutte en minister Asscher op weg naar Schiphol
  • ANP
    Premier Kok en minister Van Mierlo geven een persconferentie aan boord
  • ANP
    Het interieur bij oplevering in 1972
  • ANP
    Beatrix en Claus op terugreis uit de VS
  • ANP
    De PH-PBX

Tanken

Wat beide toestellen vóór hebben op het huidige regeringstoestel, is dat ze grotere afstanden kunnen afleggen. Ze kunnen bijvoorbeeld in een keer de Atlantische Oceaan overvliegen. Iets wat de PH-KBX niet kan: die moet na ongeveer 2000 kilometer vliegen een tussenlanding maken om te tanken.

Voor staatsbezoeken ver weg moet het toestel daarom meerdere tussenlandingen maken. Mede daarom neemt de koning regelmatig een lijnvlucht naar staatsbezoeken, en wordt de PH-KBX ingevlogen.

Wordt het een Braziliaan of een Amerikaan?

Vakantie

Ministers en staatssecretarissen maken de meeste vluchten met het regeringstoestel, ongeveer 88% van het totaal. Volgens een besluit uit 2014 heeft de koning voorrang bij het gebruik van het toestel. De koning gebruikt het toestel bijvoorbeeld voor staatsbezoeken maar ook voor vakanties.

Het is nog niet duidelijk wanneer het kabinet een besluit neemt over het nieuwe regeringsvliegtuig, zo staat op de website van het Koninklijk Huis. Bij de aanschaf van het nieuwe regeringstoestel zijn drie ministeries betrokken: Algemene Zaken, Defensie en Infrastructuur en Milieu.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl