Fatale overweg Harlingen zou worden opgeheven
De overweg bij Harlingen waar vandaag een dodelijk ongeluk gebeurde, staat op de lijst om opgeheven te worden. ProRail meldt dat gesprekken erover met de landeigenaar constructief verlopen. Vorige maand botste er ook een auto op een trein; daarbij raakte niemand gewond.
Het gaat om een particuliere overweg, waarvan er zo'n 325 zijn in Nederland. Dat zijn kleine oversteekplaatsen voor bijvoorbeeld boeren. Deze overweg was beveiligd met lichtsignalen, een andreaskruis en een waarschuwingshek, maar had geen spoorbomen of overwegbellen.
ProRail waarschuwde eerder al voor het gevaar van deze overwegen. Ze worden steeds vaker gebruikt voor recreatie en als sluiproute, maar "dat is nooit de bedoeling geweest", schreef ProRail. "Mensen die er eenmalig komen, kennen de plaatselijke situatie niet."
Minder doden
Er zijn in Nederland 1800 publieke overwegen, waarvan ongeveer 100 niet met spoorbomen zijn beveiligd. Vorig jaar gebeurden er 26 ongelukken op het spoor, waarbij vier doden vielen en 28 gewonden. Zestien ongelukken gebeurden bij een bewaakte oversteekplaats, twee bij een onbewaakte, waar er dus veel minder van zijn. De rest vond plaats op haven- en industrieterreinen.
Omdat er relatief veel ongelukken bij onbewaakte spoorwegen gebeurden, werkt ProRail aan het opheffen ervan. Zo was in 1986 slechts de helft van de overwegen beveiligd, maar dat is nu 80 procent. Ook zijn er zo'n duizend overwegen minder, omdat ze zijn gesloten of vervangen door tunnels en bruggen.
Volgens ProRail werpt het beleid zijn vruchten af: twintig jaar geleden waren er nog 190 ongelukken waarbij 68 mensen omkwamen.
Zeven innovaties
Na een ongeluk in Winsum werd er begin dit jaar nog extra geld uitgetrokken om de onbewaakte overgangen sneller aan te passen. Er was al 10 miljoen euro voor uitgetrokken door het kabinet; daar kwam nog eens 25 miljoen euro bij.
ProRail wijst erop dat het tijd kost om alle maatregelen uit te voeren, omdat er bijvoorbeeld een vervangende route moet worden aangelegd. De spoorwegorganisatie experimenteert daarom met zeven innovaties om weggebruikers te waarschuwen dat ze een gevaarlijke overweg naderen.