Waarom zijn er nog onbewaakte spoorwegovergangen?
"Deze overgang staat op de lijst 'weghalen'", zegt Pier Eringa van ProRail. "Ik baal als een stekker. En meer dan dat."
Het ongeluk bij de onbewaakte spoorovergang bij Winsum, waarbij vandaag tientallen gewonden vielen, staat niet op zichzelf.
In oktober 2014 kwam op dezelfde plek een man van 24 om het leven, toen hij met zijn auto en aanhanger vol kalveren over de spoorwegovergang reed en de naderende trein over het hoofd zag. Een half jaar eerder overleed een 67-jarige man toen hij in dichte mist op een trein botste.
Sindsdien zijn er handtekeningenacties gehouden en is een kort geding aangespannen om de spoorwegovergang in Winsum veiliger te maken. De gemeente heeft besloten dat de beruchte overgang dicht moet. Dat moet nog voor 2020 gebeuren, schrijft RTV Noord.
'Weghalen'
Het plan is nu om langs het spoor een weg aan te leggen naar een andere beveiligde overweg. Deze weg moet op de grond van een boer komen, maar er is onenigheid tussen hem en ProRail over een passende compensatie voor de overname van de grond. De onderhandelingen daarover lopen nog.
"Het feitelijke probleem hier is niet het geld of urgentie, maar heeft te maken met een eigenaar die ook mee moet werken, zodat wij kunnen beschikken over die grond", zegt Pier Eringa van ProRail.
Kopen of huren?
De boer van wie het land is, liet eerder aan RTV Noord weten dat er juist onduidelijkheid van de kant van ProRail is. "Ze wilden de grond huren en toen wij dachten dat alles rond was, wilden ze de grond opeens kopen. Dan heb je onderhandelingen te doen. Het laatste bericht was echter dat ze weer wilden huren. Wij weten ook niet meer waar we aan toe zijn."
Een andere optie is om de onbewaakte overgangen te gaan bewaken. Maar dat ziet ProRail niet zitten. "Het is onmogelijk om bij alle onbewaakte overwegen iemand in te zetten", stelt Pier Eringa.
Als tussenoplossing onderzoekt ProRail nu nieuwe technieken om mensen te waarschuwen bij het oversteken van een onbewaakte overgang. Bijvoorbeeld door een bericht op de mobiele telefoon of met lichtborden bij de overweg.
Maar voorlopig blijft dat toekomstmuziek, waar Winsum met zijn zeven onbewaakte spoorwegovergangen, nog niets aan heeft.