Facebook gaat met media in Frankrijk nepnieuws aanpakken
In de aanloop naar de Franse presidentsverkiezingen komen er twee initiatieven om nepnieuws te bestrijden. Facebook, een plek waar deze artikelen veel worden verspreid, doet aan beiden mee.
Het gaat allereerst om een project dat vergelijkbaar is met wat Facebook in Duitsland en de Verenigde Staten doet. Om nepnieuws op zijn eigen platform tegen te gaan, gaat het bedrijf met een aantal nieuwsorganisaties samenwerken. Zij gaan berichten fact-checken.
Van de Franse media doen persbureau AFP, tv-zender BFMTV en kranten L’Express en Le Monde mee. De opzet is daarmee groter dan in Duitsland, waar Facebook vooralsnog met één nieuwsorganisatie samenwerkt. In Nederland is er nog geen initiatief voor en Facebook wil niet zeggen of dat dit gaat veranderen.
Daarnaast heeft Facebook zijn steun toegezegd aan 'CrossCheck', een initiatief van First Draft, een organisatie waar onder andere Google in heeft geïnvesteerd. Aan dat initiatief doen zeventien Franse nieuwsorganisaties mee.
Paus en Trump
Sinds de presidentsverkiezingen in Amerika hebben Facebook en Google veel kritiek gekregen op de manier waarop zij omgaan met nepnieuws. Het gaat dan vooral om berichten waarin bijvoorbeeld wordt geclaimd dat de Paus Donald Trump steunt.
Vooral Facebook kreeg daarbij de volle laag. Volgens een analyse van BuzzFeed News waren de artikelen in oktober en november meer gedeeld dan verhalen van The New York Times en CNN.
Facebook-topman Mark Zuckerberg zei in eerste instantie dat de artikelen nauwelijks een impact hadden. Later kwam er meer erkenning voor het probleem en werden er maatregelen aangekondigd.