Facebook in Duitsland bindt strijd aan met nepnieuws
Facebook heeft in Duitsland een stap gezet om nepnieuws tegen te gaan. Het journalistieke onderzoeksbureau Correctiv gaat met het socialemediabedrijf samenwerken om dubieuze berichten te controleren.
Van nieuws dat gebruikers van het platform als nep betitelen, gaat Correctiv de feiten checken. Bij berichten die niet kloppen of waarvan de inhoud ernstig is verdraaid, komt een melding te staan. De berichten worden niet verwijderd. Wel zal Facebook ervoor zorgen dat ze minder snel op de tijdlijn van gebruikers verschijnen.
Slag om de arm
Het onderzoeksbureau noemt het van groot belang om nepnieuws tegen te gaan, vooral met verkiezingen voor de boeg. In de deelstaat Noordrijn-Westfalen wordt in mei gestemd en in de herfst zijn er landelijke verkiezingen. "Onze democratie mag niet worden misbruikt door leugens en leugenaars", schrijft de organisatie.
Correctiv houdt nog wel een slag om de arm. De komende week wordt gekeken of de aanpak werkt. Daarna wordt besloten hoe het verder gaat. Ook zegt Correctiv dat deze maatregel alleen niet voldoende is. "Nepnieuws moet op verschillende manieren worden bestreden."
Geld verdienen
De afgelopen maanden heeft het verspreiden van fakeberichten een grote vlucht genomen. Vooral in de campagne voor de Amerikaanse verkiezingen doken veel van zulke berichten op.
Het kan bedrijven veel geld opleveren. Zo zouden een aantal Macedonische tieners flink hebben verdiend door nep-berichten te maken. Ook politieke organisaties maken gebruik van de mogelijkheid om via berichten op sociale media de mening van het publiek te beïnvloeden.
Vorige maand presenteerde Facebook verschillende experimentele maatregelen om nepnieuws tegen te gaan. Zo kunnen gebruikers nepnieuws melden. Facebook is in de VS ook al gaan samenwerken met factcheckers. Verder wil het bedrijf dat organisaties die nepnieuws verspreiden geen advertentie-inkomsten meer krijgen.
Boetes die pijn doen
De regering in Berlijn wil volgens Duitse media socialemediabedrijven onder druk zetten om sneller in actie te komen. Als een bedrijf niet binnen 24 uur reageert op klachten over nep- of haatberichten, moet dat tot een boete leiden "die echt pijn doet".