Facebook-oprichter Mark Zuckerberg tijdens een presentatie
NOS NieuwsAangepast

Facebook overweegt te waarschuwen voor nep-nieuws

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Facebook overweegt gebruikers te waarschuwen voor nep-nieuws. Het is in gesprek met fact-checkers om nepnieuws op te sporen, schrijft topman Mark Zuckerberg op zijn Facebook-pagina. Na anderhalve week van kritiek maakt de topman voor het eerst duidelijk wat zijn bedrijf tegen nep-nieuws wil gaan doen.

Sinds de uitslag van de presidentsverkiezingen van 8 november is er discussie over de rol van Facebook en Google bij het verspreiden van nep-nieuws. Het gaat vooral om berichten die de aanhang van Donald Trump aanspreken, denk bijvoorbeeld aan de claim dat de paus Trump steunt.

Raar idee

Zuckerberg noemde eerder de suggestie dat nep-nieuws invloed zou hebben gehad op de verkiezingsuitslag een crazy idea en stelde dat slechts 1 procent van al het nieuws nep was. Nu heeft de topman het over een relatief klein percentage.

Uit onderzoek van BuzzFeed News bleek deze week dat gebruikers de laatste drie maanden van de verkiezingscampagne vaker nieuws deelden dat niet klopte dan berichten van bijvoorbeeld The New York Times. Ook werd er vaker op nep-nieuws gereageerd.

De maatregelen zijn in lijn met suggesties die experts in gesprek met de NOS hebben aangedragen. "Facebook zou subsidie moeten geven aan externe organisaties die berichten fact-checken", zegt Peter Burger, docent/onderzoeker journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit Leiden. "Ook moet Facebook transparanter worden over de maatregelen die het neemt."

Frederik Zuiderveen Borgesius, onderzoeker informatierecht aan de Universiteit in Amsterdam, voegt daar aan toe: "Google heeft zo'n 150 man ingehuurd om 'het recht vergeten te worden' te kunnen uitvoeren. Facebook zou dat ook kunnen doen om berichten te fact-checken." Hij wijst op de verantwoordelijkheid van Facebook. "Het bedrijf moet niet weglopen voor wat er op het platform gebeurt."

Anderhalve week

Aan de kritiek lijkt Facebook nu dus gehoor te geven. Al valt het wel op dat Facebook bijna anderhalve week nodig heeft gehad om te vertellen wat het op dit gebied doet. Volgens een bron van BuzzFeed News wordt hier al weken naar gekeken. Het is nog afwachten hoe al deze ideeën worden uitgewerkt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl