Amazon gaat concurrentie aan met Spotify en Apple Music
Amazon, een van de grootste e-commerce bedrijven ter wereld, lanceert binnenkort een eigen streamingdienst voor muziek. Het Amerikaanse bedrijf onderhandelt daarover met platenmaatschappijen, zo schrijft The Financial Times.
Amazon wordt daarmee een directe concurrent van bestaande streamingdiensten als Spotify, Apple Music, Deezer en Tidal. Hoewel sommige van die diensten grote gebruikersaantallen hebben (Spotify heeft 30 miljoen betalende klanten, Apple Music heeft er 15 miljoen) denkt Amazon een fors marktaandeel te kunnen veroveren. De muziekdienst zal gekoppeld worden aan Amazon Prime, een streamingdienst voor video met 50 miljoen gebruikers.
Gunstige overeenkomsten met platenmaatschappijen zijn echter een absolute voorwaarde voor succes. Amazon wil de dienst in de Verenigde Staten aanbieden voor 9,99 dollar per maand, naast een goedkopere versie voor gebruikers van de 'virtuele assistent' Echo. Die versie moet tussen 4 en 5 dollar per maand gaan kosten, maar de vraag is of platenmaatschappijen dat pikken. Apple Music en Spotify willen de prijs voor abonnees ook zo laag mogelijk houden, maar stuiten telkens op weerstand van muziekbazen.
Ook artiesten zijn niet allemaal enthousiast over de muziekstreamingdiensten. Zo weigert zangeres Taylor Swift haar muziek via een streamingdienst aan te bieden.