NOS Nieuws

Spotify blijft groeien: 100 miljoen actieve gebruikers

Spotify heeft 100 miljoen actieve gebruikers. Dat zijn er 25 miljoen meer dan vorig jaar rond deze tijd.

De meeste mensen gebruiken Spotify gratis en krijgen advertenties te zien in de vorm van banners en audioboodschappen. 30 miljoen mensen betalen voor de dienst.

De gedachte is dat gebruikers de muziekdienst zo fijn vinden dat ze vanzelf gaan betalen. Die strategie levert Spotify niet direct vrienden op bij artiesten; het zou hun te weinig geld opleveren.

Serieuzer

In gesprek met The Wall Street Journal zegt Jeff Levick, bij Spotify verantwoordelijk voor alle inkomsten, dat ze serieus willen inzetten op advertenties. "Toen ik hier vijf jaar geleden binnenkwam werden gratis gebruikers weggezet als lachertjes, dat is nu wel anders."

Het is de bedoeling dat de muziekdienst grote advertentiedeals gaat sluiten. Daarnaast spreekt topman Daniel Ek deze week op de grootste advertentiebeurs in Cannes. Twee weken geleden moesten daarnaast alle Spotify-medewerkers vijf dagen lang verplicht gebruik maken van de gratis versie, om te ervaren hoe dat is.

Verlieslijdend

Qua gebruikersgroei gaat het Spotify voor de wind. Het heeft te maken met flink wat concurrentie, maar het lukt diverse platformen nog niet echt om in de buurt te komen van het aantal gebruikers dat Spotify heeft. De enige partij die dat een beetje lukt is Apple. Muziekdienst Apple Music heeft 15 miljoen betalende gebruikers.

Het bedrijf, dat op papier een waarde heeft van 8,5 miljard dollar, is nog altijd verlieslijdend.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl