NOS Nieuws

Sterke stijging mobiel dataverbruik door video

Het internetgebruik op mobiele apparaten is dit jaar opnieuw explosief gestegen. Vodafone, T-Mobile en KPN melden een stijging van het mobiele dataverkeer van 60 tot 100 procent. Vooral video en tv-kijken zijn belangrijke drijfveren voor de toename. Dat gaat een stuk sneller en goedkoper nu providers overgaan op 4G-netwerken.

Een KPN-klant verbruikt gemiddeld 1,3 gigabyte per maand. Dat is ruim een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. "En het stijgt iedere maand verder", zegt KPN-directeur Jacob Groote. Klanten van T-Mobile komen gemiddeld aan 1,2 gigabyte, een stijging van 74 procent. Bij Vodafone is het datagebruik met 60 procent gestegen.

Eerder bleek al dat het totale mobiele dataverbruik in het tweede kwartaal bijna verdubbelde ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014. In de toekomst stijgt het verbruik nog sneller, verwacht Ed Achterberg, oprichter van marktonderzoeksbureau Telecompaper. "De mogelijkheden van het 4G netwerk worden nog lang niet volledig benut."

De afgelopen tijd hebben de grote providers 4G-netwerken geïntroduceerd. Dat maakt mobiel internetten een stuk sneller en grote databundels goedkoper. Zo biedt Tele2 4G-databundels aan tot 24 gigabyte per maand.

"Bij 3G is video's kijken duur en traag", zegt Achterberg. "Veel video's zijn eigenlijk te zwaar voor dat netwerk. En video vraagt veel data, wat bij het 3G-netwerk relatief duur is. 4G is veel efficiënter en er kan veel meer data voor hetzelfde geld worden gebruikt."

Mobiel datagebruik stijgt explosief

Veel bedrijven springen in op het goedkopere en snellere mobiele internet. Apps zoals Meerkat en Periscope, waarmee gebruikers live beelden kunnen uitzenden, werden niet voor niets dit jaar opgericht. En video's op Facebook en Twitter worden vaak automatisch afgespeeld, wat veel data kost.

"Het verkeer is sneller toegenomen dan we hadden verwacht", aldus Groote. "Maar het betekent niet dat we in problemen komen. Het netwerk is zo groot dat het echt heel veel data aankan."

Zonder 4G was dit heel anders geweest.

Yillmaz Schoen, oprichter Tradecast

Een ondernemer die is ingesprongen op het efficiëntere mobiele internet, is Yillmaz Schoen. Hij richtte dit jaar Tradecast op, een bedrijf dat online tv-kanalen faciliteert. Bedrijven en instellingen kunnen via Tradecast een eigen online tv-zender beginnen.

Het bedrijf is niet gebonden aan ouderwetse regels en kijkcijfers. Schoen: "Op internet bereiken tv-kanalen de hele wereld en kijkers kunnen zelf makkelijk suggesties doen voor video's. Er zijn veel meer mogelijkheden voor niche-zenders voor specifieke doelgroepen en lokaal nieuws." Zo is er al een zender van PEC Zwolle en een voor huisdierliefhebbers.

Tradecast profiteert er enorm van dat mobiel kijken van video zoveel makkelijker en beter is geworden, volgens Schoen. "De hoofdmoot van onze kijkers komt van mobiele gebruikers. Zonder 4G was dat heel anders geweest."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl