Khaled Asaad (82) was een van de bekendste archeologen van Syrië. Hij wijdde zijn leven aan het behoud van het 2000-jaar oude historische centrum van zijn thuisstad Palmyra. In augustus werd hij onthoofd door IS, die de Syrische woestijnstad sinds dit voorjaar in handen heeft.
In Nieuwsuur een portret van Zanoubia, dochter van Khaled Asaad. Verslaggever Tom Kleijn en redacteur Roozbeh Kaboly bezochten ook het depot van het Syrisch Nationaal Museum, waar de kunstschatten die in veiligheid gebracht zijn, liggen opgeslagen.
Holbewoners
Zestig jaar werkte archeoloog Asaad in Palmyra. Hij maakte het tot één van 's werelds bekendste plaatsen van de klassieke oudheid. Met zijn gezin wandelde hij iedere avond tussen de ruïnes. Het doet zijn dochter Zanoubia Asaad nog erg veel pijn om aan haar vader en wat hem is aangedaan terug te denken. "Ik was gewend om samen met mijn vader tussen de ruïnes te wandelen, hij inspecteerde iedere steen."
"In het voorjaar begonnen de gevechten en kwam IS Palmyra binnen. Het leken wel holbewoners, prehistorische mensen. De strijders van IS walsten over de stad heen."
Terwijl ik de laatste wagen inlaadde werd ik van alle kanten beschoten. De kogels vlogen door het museum.
Zanoubia's man, Khalil Al Hariri probeerde snel zo veel mogelijk museumstukken te redden. "Terwijl ik de laatste wagen inlaadde, werd ik van alle kanten beschoten. De kogels vlogen door het museum."
Gevangen
Nadat de museumstukken in veiligheid gebracht waren, vroeg Zanoubia haar vader om mee te vluchten, maar hij weigerde. "Hij zei, ik heb niks misdaan. Wat kunnen ze mij verwijten ik ben al drie jaar met pensioen. Hier leefde ik, dus hier zal ik ook sterven."
Tijdens de gevechten zat hij gevangen in het museum. Hij is er ook berecht. Bij zijn onthoofding weigerde hij te buigen. Hij citeerde de Koran, tot woede van zijn beulen".
Onthoofding
De onthoofding vond plaats op het plein voor het historische museum van Palmyra, waarvan Asaad directeur was voordat hij met pensioen ging. Tientallen inwoners, die Asaad op handen droegen vanwege zijn rijke kennis over archeologie, keken toe.
Kunstwerken
Een meerderheid van de kunstwerken is gered en is nu opgeborgen in het depot van het Nationaal Museum van Damascus. Anders was het vernield of verhandeld op de zwarte markt. Verslaggever Tom Kleijn: "Het is heel bijzonder dat we in het depot van het Nationaal Museum in Damascus mochten filmen. We zagen daar dat alle Syrische kunstschatten worden opgeborgen en naar veilige plaatsen worden gebracht."
Volgens Maaroun Abdulkarim directeur Nationaal Museum van Damascus, is Khaled Asaad vermoord omdat hij een van de meest vooraanstaande mensen uit de stad was. Ze hebben hem zo barbaars vermoord om iedereen in Palmyra angst aan te jagen.".