Van goeiemoggel tot bommetje. De Ster heeft vandaag de twaalf reclameklassiekers bekendgemaakt die nog in de race zijn voor de Ster Gouden Loeki Aller Tijden. De prijs wordt uitgereikt ter ere van het 50-jarig jubileum van de Ster.
Vijftig jaar televisiereclame heeft veel iconische filmpjes opgeleverd, maar heeft tv-reclame inmiddels niet zijn langste tijd gehad? Nieuwsuur gaat langs bij Astrid Prummel die in de vakjury van de Gouden Loeki zit en reclamemaker Aad Kuijper die drie van de genomineerde spotjes heeft gemaakt.
Simpel leven
De Nederlandse reclame werd groot in de jaren 80 en 90. De reclames uit die tijd geven volgens Astrid Prummel, hoofdredacteur van vakblad Adformatie, een mooi tijdsbeeld. "Het is een voorbije tijd, maar ernaar kijken maakt je wel vrolijk. Het leven was toen nog simpel en overzichtelijk. Het Nederland van 15 miljoen mensen", zegt Prummel.
Reclames werken volgens haar nu niet meer op dezelfde manier. Het collectieve geheugen van de reclamespot is verdwenen. "Jonge mensen van nu zullen zich veel minder spotjes spontaan kunnen herinneren dan mijn generatie. Die tijd is voorbij. Ze kijken geen tv-reclame meer omdat er nu zoveel meer andere kanalen zijn, zoals internet."
De goede reclame van nu is volgens Prummel dan ook niet meer op tv te zien, maar gaat viraal op internet. "Je moet als reclamemaker veel meer de betrokkenheid van de kijker proberen te krijgen, er wordt gezocht naar interactie. Ook wordt er tegenwoordig veel meer reclame gemaakt, waardoor het moeilijker is om te beklijven."
Bommetje
"Een goede reclame gaat altijd over iets menselijks", zegt reclamemaker Aad Kuijper. "Humor werkt altijd heel erg goed om mensen te raken. Wat mensen mooi vinden, esthetiek, verandert vaak in de loop der tijd, maar humor is universeler en meer tijdloos. Mensen moeten nog steeds lachen om iemand die struikelt over een bananenschil."
Kuijper is onder meer genomineerd met zijn reclame voor Melkunie uit 1997 waarin een koe een bommetje maakt. Het einde van de reclame had zomaar heel anders kunnen zijn. "We hadden verschillende varianten opgenomen, omdat nog niet iedereen wist wat een bommetje was. 'Niet van de hoge' bijvoorbeeld in plaats van 'geen bommetje'. Gelukkig hebben die het allemaal niet gehaald."
De populariteit van reclame is niet meer op het niveau van vroeger, zegt Kuijper. "Toen waren er nog niet van die lange blokken reclame en werden programma's niet twaalf keer voor reclame onderbroken, maar drie of vier keer. Qua hoeveelheid was het toen veel minder, maar de kwaliteit van toen was toch beter."
Gouden Loeki
De Gouden Loeki Aller Tijden wordt op 25 november uitgereikt. De twaalf genomineerde filmpjes zijn allemaal online te bekijken. Onder de genomineerden zijn zeven spotjes die in het verleden al eens een Gouden Loeki wonnen.
De prijs wordt sinds 1995 uitgereikt voor het beste reclamefilmpje van het jaar. Sinds 2002 wordt het gala rond de publieksprijs ook uitgezonden op tv. De prijs is vernoemd naar Loeki de Leeuw, de pop die tussen 1972 en 2004 de Ster-blokken met korte filmpjes opvrolijkte.