Geen waakhond voor internetfraude
Er komt geen speciale fraudeautoriteit voor oplichting op het internet. Volgens minister Van der Steur wordt er al genoeg gedaan aan bestrijding van online oplichting en identiteitsfraude en voegt zo'n waakhond niets toe.
Het onderwerp kwam in de Tweede Kamer aan de orde na berichtgeving van de NOS dat slachtoffers van online fraude weinig hulp krijgen.
Jaarlijks wordt er tienduizenden keren aangifte gedaan van internetfraude. Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat kopers concertkaartjes betalen, maar vervolgens niet ontvangen.
Samenwerking
Tijdens het Vragenuurtje riep SP-Kamerlid Gesthuizen op tot de oprichting van een onafhankelijke fraudeautoriteit. Die zou er op moeten toezien dat politie, OM, banken en internetbedrijven beter gaan samenwerken.
Volgens Gesthuizen moeten bankrekeningnummers van oplichters sneller worden geblokkeerd bij signalen van fraude en kunnen bedrijven als Facebook of datingsites door een nieuwe autoriteit beter aangespoord worden om nepprofielen snel te verwijderen.
Ook de Fraudehelpdesk, een onafhankelijke vraagbaak voor slachtoffers, had gevraagd om zo'n waakhond.
Beter en sneller
Volgens de minister is een nieuwe autoriteit niet nodig: "Internetfraude is iets waar al actief aan gewerkt wordt. Maar de samenwerking moet sneller en beter, dat zal de komende jaren gebeuren", aldus Van der Steur.
De minister verwees naar de zaak van Lysanne Holkamp. Zij kocht via Facebook een concertkaartje maar ontving dat niet. Vervolgens maakte de oplichter een nepprofiel aan met haar naam en gegevens. Daarmee werd nog meer mensen geld afhandig gemaakt.
Holtkamp deed aangifte en nam contact op met de bank van de fraudeur, maar een aantal weken later was de oplichter nog niet gestopt. Van der Steur noemde dat schrijnend.
Hij benadrukt dat mensen bij fraude wel meteen aangifte moeten doen bij de politie.