Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur moet zich vanavond in de Tweede Kamer verantwoorden over de aanhoudende problemen bij spoorbeheerder ProRail.
Mansveld krijgt het verwijt onvoldoende grip te hebben op ProRail en belangrijke informatie over de financiële problemen bij het bedrijf achter te houden. Haar positie is wankel; de oppositie dreigt een motie van wantrouwen in te dienen.
In Nieuwsuur is journalist Marcel van Silfhout te gast. Hij schreef het boek De Ontsporing, het fiasco Fyra.
Boekhouding
De Telegraaf publiceerde vanmorgen kritische rapporten over ProRail die Mansveld niet naar de Kamer wilde sturen. Het gaat om interne rapportages die een uiterst kritisch beeld geven van de boekhouding bij ProRail.
In de nu openbare documenten staat onder meer dat financiële medewerkers van ProRail "onnauwkeurig en inconsistent" werken en dat er hiaten in de boekhouding zitten. "Er heerst geen cultuur waarbij men elkaar op dergelijke tekortkomingen wijst. Laat staan dat er meteen wordt ingegrepen door het senior management."
Zo blijkt de leiding van het bedrijf bij een aantal grote projecten, zoals de bouw van het nieuwe station in Delft, het zicht op de kosten volkomen kwijt te zijn.
Media
Vorige week meldde Mansveld nog aan de Tweede Kamer dat ProRail voor de lange termijn 475 miljoen euro tekort komt. Maar volgens haar zijn er 'geen signalen ziet dat er sprake is van financiële chaos'.
President-commissaris Hans Alders schreef de Kamer dat er verbeteringen moeten worden doorgevoerd bij ProRail, maar dat er in de media "een volkomen overtrokken en onjuist beeld" bestaat van de situatie bij het bedrijf.
De oppositie in de Kamer vindt dat de staatssecretaris veel heeft uit te leggen in het debat.