Apple's antwoord op Spotify is vanaf 30 juni beschikbaar
Apple Music is vanaf 30 juni in honderd landen beschikbaar. De dienst kost ongeveer een tientje per maand en wordt standaard meegeleverd met iOS in de Muziek-app. Met de nieuwe muziekdienst wil het bedrijf gaan concurreren met streamingdiensten zoals Spotify.
Steeds meer gebruikers streamen hun muziek, in plaats van die te kopen via bijvoorbeeld de iTunes Store en Apple heeft daar in toenemende mate last van.
Gebruikers kunnen met Apple Music in principe alle muziek in de iTunes Store, zo'n 30 miljoen nummers, afspelen. Daarnaast komt Apple met een eigen radiostation: Beats 1. Dit station wordt gepresenteerd door onder anderen BBC-veteraan Zane Lowe en is wereldwijd 24 uur per dag, zeven dagen per week te beluisteren.
Onderscheiden
Apple Music moet zich verder gaan onderscheiden met een sectie waarin muzieksuggesties worden gedaan en 'Connect', een plek waar artiesten foto's, video's en andere informatie met fans kunnen delen. Dit doet een beetje denken aan iTunes Ping, het sociale netwerk dat Apple in 2010 presenteerde en nooit van de grond kwam.
Om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen Apple Music gaan gebruiken, is de dienst ook direct beschikbaar voor Windows-gebruikers. De Android-versie van de app volgt dit najaar.
Voor gezinnen heeft Apple straks een speciaal pakket beschikbaar: daarmee kunnen maximaal zes mensen tegelijk naar muziek luisteren. Iedereen kan Apple Music drie maanden lang gratis uitproberen.
'Oh ok.'
Grote vraag is of Apple hiermee gebruikers van Spotify gaat afsnoepen. Daniel Ek, de bestuursvoorzitter van Spotify, was op Twitter in ieder geval niet echt onder de indruk. "Oh ok.", was zijn enige commentaar. Althans, voor even, want de tweet werd na korte tijd verwijderd.