ANP

Spotify heeft straks de mogelijkheid om muziek af te spelen op basis van je hardlooptempo. De streamingdienst krijgt daarnaast integratie met populaire hardloop-apps zoals Running. Het bedrijf heeft dj Tiësto gevraagd om speciale hardloopmuziek te gaan maken.

De nieuwe versie van Spotify moet ook een stuk persoonlijker worden. Via een nieuwe startpagina, 'The Now', gaat Spotify suggesties doen op basis van het luistergedrag. De vernieuwde versie van Spotify is niet direct beschikbaar in Nederland.

Podcasts en video's

De streamingdienst gaat daarnaast podcasts en video's aanbieden van bekende buitenlandse mediabedrijven zoals Comedy Central, BBC, ESPN en Vice. Er zijn vooralsnog geen Nederlandse partners betrokken.

Het lijkt er op dit moment niet op dat Spotify, zoals YouTube, muziekvideo's of concertregistraties gaat aanbieden.

Tiësto is niet de enige die speciaal iets voor Spotify gaat maken. Het is de bedoeling dat er meer exclusieve content naar het platform komt. Een trend die we kennen van onder andere Netflix, die zelf series produceert zoals House of Cards.

Exclusieve deals

De eerste jaren had Spotify het relatief makkelijk in de streamingwereld. Het was de rijzende ster en liet concurrenten ver achter zich. Dat kwam onder andere doordat Spotify het grootste aanbod had. Het is alleen de vraag hoelang dat zo blijft.

Steeds meer muziek is exclusief bij een bepaalde dienst te beluisteren. Zo begon recent Tidal, een nieuwe streamingdienst van een aantal schatrijke artiesten. Zij willen exclusieve muziek naar hun platform halen.

De grootste concurrent

Binnenkort komt daar nog een concurrent bij. Apple presenteert naar verluidt begin juni zijn eigen streamingdienst. Net als Tidal hoopt de smartphonemaker op een aantal exclusieve deals. En met miljoenen iOS-gebruikers die de nieuwe muziekdienst als applicatie automatisch op hun telefoon krijgen, hebben ze gelijk een grote groep potentiële gebruikers.

Met hardloop-integratie, betere suggesties, podcast en video's probeert Spotify de concurrentie, en dan vooral Apple, een stap voor te blijven. Het is nu de vraag of dat ze gaat lukken.

STER reclame