Muziekstreamingdiensten winnen snel aan populariteit. Het afgelopen jaar waren diensten als Spotify en Deezer goed voor een derde van de omzet in de Nederlandse muziekindustrie, becijferde branchevereniging van de entertainmentindustrie NVPI. In totaal werd op die manier 43,7 miljoen euro verdiend, 17 procent meer dan in 2013.
Het groeiende marktaandeel van streamingdiensten gaat ten koste van de fysieke verkoop, van bijvoorbeeld cd's en vinyl. Daar lag de omzet dit jaar (69,4 miljoen euro) 8,9 procent lager dan het jaar ervoor.
Fysieke verkoop is daarmee nog verantwoordelijk voor ruim 54 procent van de totaalomzet. Maar het lijkt een kwestie van tijd voor het merendeel van de mensen digitaal naar muziek luistert. De afgelopen jaren liep de fysieke verkoop ieder jaar verder terug:
Ook het aanbod groeit
Tidal, de streamingdienst van de Amerikaanse rapper Jay Z werd nog maar kort geleden gelanceerd, maar volgens de muziekkenners is dit zeker niet de laatste. Apple zou achter de schermen hard werken aan de vervanger van iTunes, die volgens de planning later dit jaar wordt gelanceerd. De streamingdiensten willen allemaal hetzelfde: het grootste marktaandeel.
Op dit moment hebben we als luisteraar dus volop keus en dat is een goede zaak zou je denken. Maar het risico bestaat dat de markt versnippert. Dat gebeurt nu al op hele kleine schaal. Een handjevol artiesten, onder wie Taylor Swift, hebben hun muziek van Spotify gehaald. Als luisteraar moet je voor hun muziek dus naar een andere streamingdienst.
Vijf verschillende streamingdiensten?
Robin van Beek van platenlabel 8ball Music vindt dat slecht voor de markt. "Mainstreammuziek moet beschikbaar zijn bij alle grote partijen, omdat je niet wil dat luisteraars vijf verschillende streamingdiensten nodig hebben."
Het ergste zou zijn als er een illegale dienst komt die wel alle muziek aanbiedt.
De luisteraar wil niet voor vijf diensten betalen dus dan bestaat de kans dat mensen op een illegale manier aan hun muziek gaan komen. "Het ergste zou zijn als er een illegale dienst komt die wel alle muziek aanbiedt", zegt Robin.
In de tv-wereld is dit al gebeurd. De illegale dowloadsite Popcorn Time wordt heel veel gebruikt omdat HBO en Netflix niet alle nieuwe films en seizoenen van series aanbieden.
Strijkstok
Bij de labels blijft geld aan de strijkstok hangen.
De reden die artiesten geven voor het verlaten van Spotify is dat ze er te weinig aan verdienen, maar daar zit volgens popjournalist Atze de Vrieze het probleem niet. "Spotify en andere diensten betalen zo'n 70 procent van hun omzet aan rechthebbenden. De vraag is, waar komt dat geld terecht? Ik denk dat het probleem vaak ligt bij contracten die artiesten bij hun labels hebben. Daar blijft geld aan de strijkstok hangen."
In contracten uit de jaren 80 en 90 staat niks over het afdragen van geld voor streaming omdat dat toen nog niet bestond. Artiesten voeren hier nu rechtszaken over met platenlabels.
Tussenfase
De strijd tussen Spotify, Deezer, Tidal en nog een paar kleinere ' jongens' is zeker niet gestreden. "We zitten in een tussenfase en die gaat nog wel even duren. Ik denk dat er uiteindelijk één of twee overblijven en dat de rest vanzelf verdwijnt," zegt De Vrieze.