NOS Nieuws

Meer files, en de ergste: A13 tussen Den Haag en Rotterdam

Het grootste knelpunt in het eerste kwartaal van dit jaar was volgens de ANWB de A13 tussen Den Haag en Rotterdam. Op dit stuk snelweg van zo'n 17 kilometer staat bijna elke dag file.

Het zuidelijke deel van de Randstad bij Rotterdam is sowieso goed vertegenwoordigd in de top-10 van knelpunten: de A20 (Kleinpolderplein-Gouwe), de A16 (Ridderkerk-Terbregseplein) en de A15 (Hendrik-Ido-Ambacht-Sliedrecht) staan respectievelijk op de tweede, zesde en zevende plek van knelpunten.

Om de wegen rond Rotterdam te ontlasten zijn er plannen om de A13 en de A16 met elkaar te verbinden. In 2017 wordt waarschijnlijk begonnen met de aanleg van deze verbindingsweg. Het project moet in 2021 klaar zijn, volgens Rijkswaterstaat.

De nieuwe weg die tussen de A13 en de A16 moet komen

Een ander project dat Rotterdam moet ontlasten is de Blankenburgverbinding: een nieuwe verbinding tussen de A15 en de A20 bij Vlaardingen.

De nieuwe verbinding tussen de A15 en de A20

En in 2012 is na zestig jaar de bouw begonnen van de A4 tussen Delft en Schiedam. Ook deze weg moet de druk rond Rotterdam verminderen. De weg is naar verwachting eind dit jaar gereed.

De verbinding tussen Delft en de Schiedam moet eind dit jaar klaar zijn

Een ander probleem is de A27. Die loopt bijna iedere dag vast tussen Utrecht en Breda (plek 4) en Utrecht en Almere (plek vijf).

Ook daar staan grote plannen op stapel. Zo moet de A27 bij Amelisweerd worden verbreed naar 2x7 rijbanen.

In 2017 moet er een besluit worden genomen over hoe de problemen aan te pakken op de 47 kilometer lange weg tussen Houten en knooppunt Hooipolder. In 2019 wil Rijkswaterstaat beginnen met deze wegwerkzaamheden aan de A27.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl