"Dit is je ergste nachtmerrie." Die woorden sprak topman Carsten Spohr van Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, vandaag na het nieuws dat de co-piloot van het verongelukte toestel het vliegtuig waarschijnlijk doelbewust heeft laten neerstorten. Het onderzoek naar de vliegramp heeft daarmee een compleet andere wending genomen.
Nieuwsuur spreekt vanavond met de Duitser Peter Pletschacher, luchtvaartdeskundige en voorzitter van het luchtvaartvaartdeskundigen-platform Aviatic.
Gebons
Het Franse Openbaar Ministerie baseert zich op gegevens van een van de zwarte dozen, de cockpit-voicerecorder, waarop de laatste dertig minuten van de vlucht te horen zijn. Volgens het OM zat de co-piloot tijdens de crash alleen in de cockpit en weigerde hij de deur van de cockpit open te doen voor de gezagvoerder, die de ruimte even had verlaten.
Op de voicerecorder is gebons op de gepantserde deur te horen en geloei van het alarm in de cockpit.
De Franse justitie gaat niet uit van een terroristische aanslag, maar sluit een zelfmoord niet uit. Het is een grote schok voor Lufthansa, die de vliegvaardigheden van de co-piloot "onberispelijk" noemt. "We hebben geen idee waarom hij tot deze verschrikkelijke daad is gekomen. Over zijn motief kunnen we alleen maar speculeren", zegt topman Spohr.
Vol ongeloof
De Duitser Andreas Lubitz zat volgens de openbaar aanklager als co-piloot op de vlucht. De 28-jarige man was lid van een vliegvereniging in Montabaur, de plaats waar hij woonde met zijn ouders. Zijn club plaatste vanochtend nog een rouwadvertentie voor hem in de krant. Clubleden reageren vol ongeloof op het nieuws dat Lubitz het toestel waarschijnlijk heeft laten neerstorten.
Lubitz begon in 2008 met zijn vliegopleiding en vloog sinds 2013 bij Germanwings. Volgens zijn vrienden van de vliegclub deed hij dat ogenschijnlijk met veel plezier. Tot nu toe had hij 630 vlieguren gemaakt.
Lufthansa-topman Spohr benadrukte vandaag in een persconferentie dat het cockpitpersoneel van de maatschappij zorgvuldig wordt gekozen. Kandidaten worden getest op cognitief, technisch en psychologisch gebied.
Deur blokkeren
Spohr noemt de crash dan ook een incident. "Veiligheid staat altijd voorop bij Lufthansa." De luchtvaartmaatschappij heeft een duidelijke procedure voor situaties waarbij er maar één piloot in de cockpit is.
De piloot die buiten staat, kan een code intoetsen bij de deur, waarna er binnen een belletje gaat. Als degene in de cockpit niet reageert, bijvoorbeeld omdat hij onwel is geworden, gaat de deur automatisch open. De piloot in de cockpit kan dit wel blokkeren via een knop.
Het is nog niet duidelijk wat er in dit geval is gebeurd. "De gezagvoerder heeft de code, die iedereen uit zijn hoofd kent, mogelijk niet ingetoetst. Of de co-piloot heeft de deur geblokkeerd", aldus topman Carsten Spohr.