'Verstappens Red Bull lijkt gebouwd voor Singapore'
Hij noemt het zelf een van zijn beste races uit zijn debuutjaar in de Formule 1. Max Verstappen maakte in 2015 op het stratencircuit van Singapore grote indruk door zijn Toro Rosso na een mislukte start vanuit de achterhoede naar de achtste plaats te sturen.
Daarbij schuwde de huidige Red Bull-coureur het niet om stalorders naast zich neer te leggen. Hij moest toenmalig teamgenoot Carlos Sainz laten passeren, maar weigerde plaats te maken. 'Bad boy Max' liet zich ineens gelden, zei Sainz destijds na afloop.
Inmiddels is de wereld veranderd voor de Nederlandse Formule 1-coureur, die over twee weken 19 jaar wordt. De Nederlander verhuisde gedurende dit seizoen naar het topteam van Red Bull, won in zijn eerste race voor zijn nieuwe team direct de GP van Spanje en geldt zondag in Singapore als een belangrijke kandidaat voor de zege.
"Singapore is een van mijn favoriete circuits", klonk het in aanloop naar de Aziatische GP. Een jaar geleden reed hij in de slopende hitte tussen de felverlichte wolkenkrabbers een voortreffelijke wedstrijd na een beroerde start. Zijn motor sloeg af en de bolide van Verstappen bleef moederziel achter toen de lichten op groen sprongen.
Verstappen moest uit de pitstraat beginnen met ruim een ronde achterstand. Hij had echter geluk dat de safety car vrij snel de baan op moest, waardoor hij die ronde achterstand kon wegwerken. Later profiteerde hij nog een keer van de aanwezigheid van de safety car.
"Maar het was niet alleen een kwestie van geluk", zegt Formule 1-verslaggever Louis Dekker. "Verstappen maakte vooral indruk door als een dolle in te halen op plekken waar dat eigenlijk niet kan."
Harde 'no' voor Verstappen
Hij finishte na 61 rondjes toch nog als achtste, maar na afloop ging het vooral om zijn weigering teamgenoot Carlos Sainz te laten passeren. De Spanjaard had een betere kans om nog zevende te worden, maar op de stalorder volgde een keihard "no" uit de cockpit van de Nederlander.
Teambaas Tost gaf Verstappen later gelijk. "En het gebeurt bijna nooit dat de leiding van een team een coureur gelijk geeft bij het negeren van een teamorder. Vanaf dat moment was Max de onbetwiste nummer een van Toro Rosso en het heeft uiteindelijk meegespeeld in de promotie naar moederteam Red Bull", kijkt Dekker terug op de gebeurtenissen.
Topsnelheid
Met de Red Bull kan hij zondag hoge ogen gooien. Het stratencircuit van Singapore telt liefst 23 bochten, de topsnelheid van een bolide is minder doorslaggevend. "Insiders vinden de Red Bull de beste auto van het veld dit seizoen. Alleen hebben ze geen Mercedes-motor en daardoor zijn ze op circuits waar het draait om topsnelheid doorgaans net niet in staat om te winnen. Een circuit met veel bochten is een ander verhaal. De Red Bull lijkt daarvoor gebouwd. Dat is met het blote oog te zien."